ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 川崎医療福祉学会誌
  2. Vol.33
  3. No.2

架け橋期における幼児の音楽活動と 小学校音楽科の指導に関する一考察 ―小学校第一学年の教科書で取り上げられている教材を例として―

https://doi.org/10.15112/0002000204
https://doi.org/10.15112/0002000204
5a2fe3b4-c24a-4269-ae94-6e67c305847b
名前 / ファイル ライセンス アクション
13_伊達希久子.pdf PDF (814 KB)
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-06-08
タイトル
タイトル 架け橋期における幼児の音楽活動と 小学校音楽科の指導に関する一考察 ―小学校第一学年の教科書で取り上げられている教材を例として―
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 bridging period
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 early childhood music activities
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 elementary music course instruction
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 textbooks
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 teaching materials
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15112/0002000204
ID登録タイプ JaLC
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル A Study on Musical Activities of Young Children in the Bridging Period and the Teaching of Music in Elementary Schools: Using the Materials Covered in the First Grade Textbooks of Elementary Schools as an Example
言語 en
著者名(日) 伊達, 希久子

× 伊達, 希久子

ja 伊達, 希久子

Search repository
青井, 則子

× 青井, 則子

ja 青井, 則子

Search repository
橋本, 勇人

× 橋本, 勇人

ja 橋本, 勇人

Search repository
中川, 智之

× 中川, 智之

ja 中川, 智之

Search repository
岡正, 寛子

× 岡正, 寛子

ja 岡正, 寛子

Search repository
著者別名
姓名 DATE, Kikuko
言語 en
著者別名
姓名 AOI, Noriko
言語 en
著者別名
姓名 HASHIMOTO, Hayato
言語 en
著者別名
姓名 NAKAGAWA, Tomoyuki
言語 en
著者別名
姓名 OKAMASA, Hiroko
言語 en
著者所属(日)
ja
川崎医療福祉大学医療福祉学部子ども医療福祉学科
著者所属(日)
ja
川崎医療福祉大学医療福祉学部子ども医療福祉学科
著者所属(日)
ja
川崎医療福祉大学医療福祉学部子ども医療福祉学科
著者所属(日)
ja
川崎医療福祉大学医療福祉学部子ども医療福祉学科
著者所属(日)
ja
川崎医療福祉大学医療福祉学部子ども医療福祉学科
抄録(日)
ja
本研究の目的は,幼保小の架け橋期における2年間(幼児教育施設の年長から小学校1年生の2年間)の教育に携わる人材の効果的な育成を図るために使用できる音楽表現に関わる資料を作成することである.そのため,小学校第1学年で使用されている代表的な2社の教科書を学習ごとに比較検討した.音楽表現に関する「聴く」「感じる」「表現する」という要素を元に,音楽表現の手段と活動内容について分析した結果,楽しさを感じられる遊びを取り入れた活動を通して学習を進めていることを確認した.その上で,架け橋期の幼児・児童と関わる保育者と小学校教諭に求められる力には,音楽に関する基礎的な知識・技術をもっておくこと,幼児・児童を理解したうえで,楽しみながら音楽をする意識を大切に,指導・支援することが求められと考える.
抄録(英)
en
The purpose of this study was to create materials related to musical expression that can be used for the effective development of personnel involved in the two-year bridging period between preschool and elementary school (the two years between the older children in early childhood education facilities and the first grade of elementary school). To this end, textbooks from two representative companies used in the first grade of elementary school were compared and examined for each unit. Based on the elements of “listening,” “feeling,” and “expression” related to musical expression, we analyzed the means of musical expression and the content of activities, and confirmed that learning progresses through activities that incorporate fun and enjoyable play. Based on this, we believe that the abilities required of caregivers and elementary school teachers who work with infants and children in the bridging period are to have basic knowledge and skills related to music, to understand infants and children, and to guide and support them with an emphasis on their awareness of music while having fun.
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 資料
言語 ja
書誌情報 ja : 川崎医療福祉学会誌

巻 33, 号 2, p. 249-259, 発行日 2024
公開者
出版者 川崎医療福祉学会
言語 ja
その他(別言語)の雑誌名
en
Kawasaki medical welfare journal
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10375470
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0917-4605
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-06-08 00:28:22.422179
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3