Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2024-06-07 |
タイトル |
|
|
タイトル |
自閉スペクトラム症児の認知特性理解の一考察 ―氷山モデルを導入した個別の教育支援計画を利用して― |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
individual educational support plan |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
iceberg model |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
learning style |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
TEACCH® Autism Program |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
school consultation |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/0002000196 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
A Study of Understanding Cognitive Characteristics of Children with ASD: Using an Individualized Educational Support Plan with the Iceberg Model |
|
言語 |
en |
著者名(日) |
笹部, 暁美
諏訪, 利明
重松, 孝治
小田桐, 早苗
下田, 茜
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
SASABE, Akemi |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
SUWA, Toshiaki |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
SHIGEMATSU, Koji |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
ODAGIRI, Sanae |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
SHIMODA, Akane |
|
|
言語 |
en |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
医療法人梁風会 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部医療福祉学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部子ども医療福祉学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部医療福祉学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部医療福祉学科 |
抄録(日) |
|
|
|
ja |
|
|
文部科学省と厚生労働省は,家庭と教育と福祉の連携の強化を図るため,「トライアングル」プロ ジェクトを発足させた.このなかで,学校で作成される個別の教育支援計画が発達障害をはじめ, 障害のある子どもたちの理解や一貫した支援をしていくうえで,重要な役割をもつものとして位置づ けられた.しかし,その活用は十分とはいえない.本研究の目的は,生涯にわたり,一貫して自閉ス ペクトラム症(Autism Spectrum Disorder 以下,ASD)の子ども(以下,ASD 児)の認知機能の 独特さである学習スタイルに基づいた実践をおこなっている TEACCH® 自閉症プログラム(以下, TEACCH®)の氷山モデルによる分析プロセスを導入した個別の教育支援計画を用いて,担任が,ク ラスの ASD 児の行動特徴を,「学習スタイル」からとらえられるようになることを明らかにすることである.自閉症に関する知識を深めるため , TEACCH® がおこなっている学校コンサルテーション (以下,コンサルテーション)を導入した.結果として,ASD に関する知識を深め,氷山モデルに よる分析プロセスに沿って個別の教育支援計画を記載していくことで, ASD 児を学習スタイルから 捉え,その方略を検討することが可能となることが示唆された. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
The Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT) and the Ministry of Health, Labor and Welfare (MHLW) launched the “Triangle” project to trengthen cooperation between families, education, and welfare. In this project, individualized educational support plans created at schools are positioned as having an important role in understanding and providing consistent support for children with developmental disabilities and other disabilities. However, the use of these plans has not been sufficient. The purpose of this study is to clarify that homeroom teachers can understand the behavioral characteristics of autism spectrum disorder (ASD) children in their class from their “learning styles” using an individualized educational support plan that introduces an analysis process based on the iceberg model of the TEACCH® Autism Program (TEACCH®), which practices based on the learning styles that are unique to the cognitive functions of children with ASD. In order to deepen the knowledge of autism, school consultations (hereinafter referred to as “consultations”) conducted by TEACCH® were introduced. As a result, it was suggested that by deepening the knowledge of ASD and describing individual educational support plans according to the analysis process of the iceberg model, it is possible to view children with ASD from the perspective of their learning styles and consider strategies for their learning styles. |
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
原著 |
|
言語 |
ja |
書誌情報 |
ja : 川崎医療福祉学会誌
巻 33,
号 2,
p. 175-186,
発行日 2024
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
|
言語 |
ja |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
en |
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |