ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 川崎医療福祉学会誌
  2. Vol.33
  3. No.1

エコロジカルとジェネラリストの視点からみた小学校生活科における指導法

https://doi.org/10.15112/0002000124
https://doi.org/10.15112/0002000124
ef3135a5-5e7a-45f8-ba75-25e6147d7041
名前 / ファイル ライセンス アクション
14_岡正寛子.pdf PDF (1.5 MB)
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-12-28
タイトル
タイトル エコロジカルとジェネラリストの視点からみた小学校生活科における指導法
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 ecological system
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 generalist
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 bridging phase
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 cooperation between primary and secondary schools at an early age
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 life sciences
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15112/0002000124
ID登録タイプ JaLC
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Teaching Methods in Elementary School Life Studies from Ecological and Generalist Perspectives
言語 en
著者名(日) 岡正, 寛子

× 岡正, 寛子

ja 岡正, 寛子

Search repository
中川, 智之

× 中川, 智之

ja 中川, 智之

Search repository
橋本, 勇人

× 橋本, 勇人

ja 橋本, 勇人

Search repository
蓮井, 和也

× 蓮井, 和也

ja 蓮井, 和也

Search repository
著者別名
姓名 OKAMASA, Hiroko
著者別名
姓名 NAKAGAWA, Tomoyuki
著者別名
姓名 HASHIMOTO, Hayato
著者別名
姓名 HASUI, Kazuya
著者所属(日)
川崎医療福祉大学 医療福祉学部 子ども医療福祉学科
著者所属(日)
川崎医療福祉大学 医療福祉学部 子ども医療福祉学科
著者所属(日)
川崎医療福祉大学 医療福祉学部 子ども医療福祉学科
著者所属(日)
川崎医療福祉大学 医療福祉学部 子ども医療福祉学科
抄録(日)
ja
幼児教育と小学校教育の円滑な接続の必要性は認識されて久しいが,いまだ多くの課題がある.そのなかで,文部科学省では令和4年から「幼保小の架け橋プログラム」を推進した.これまで,身近な環境と生活を結びつけて学ぶ生活科は,幼保小の接続に大きな役割をはたしてきた.架け橋期においても同様であるといえるが,幼児期の教育の特徴を押さえ,子どもと環境との相互作用に着目する,エコロジカルな視点とジェネラリストの視点を持ち,学習課程を展開する必要がある.そこで,本論では,幼保小の架け橋期に焦点をあて,エコロジカルとジェネラリストの視点からみた小学校1年生の生活科における指導を行うための資料を作成した.そのなかで,①気づきを深める活動,②移行期としてのシステム拡大への支援,③幅広い視野で多角的に物事をとらえることができる経験を指導に
取り入れることが重要であることが示唆された.
抄録(英)
en
The need for a smooth connection between early childhood education and elementary school education has long been recognized, but there are still many issues to be addressed. In response, the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT) has promoted the“Bridge Program for Preschool and Elementary School Education” since 2022. The Life Studies program, which has been studying the relationship between the immediate environment and daily life, has played a major role in connecting elementary schools with preschools. The same can be said for the bridging period, but it is necessary to develop a curriculum with an ecological and generalist perspective that focuses on the interaction between the child and the environment, while keeping in mind the characteristics of early childhood education. In this paper, we focus on the bridge period between preschool and elementary school, and we have analysis materials for teaching life science in the first grade of elementary school from the ecological and generalist perspectives. The results suggest that (1) activities to deepen awareness, (2) support for system expansion as a transitional period, and (3) incorporating experiences that enable students to view things from a wide range of perspectives and from multiple perspectives into instruction are important.
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 資料
書誌情報 ja : 川崎医療福祉学会誌

巻 33, 号 1, p. 101-108, 発行日 2023
公開者
出版者 川崎医療福祉学会
その他(別言語)の雑誌名
Kawasaki medical welfare journal
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10375470
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0917-4605
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-12-28 05:47:26.270986
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3