ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 川崎医療福祉学会誌
  2. Vol.33
  3. No.1

小学校教諭に求められる「理科の見方・考え方」の認識に関する検討 ―学習指導要領及び学習指導要領解説における記述の整理を通して―

https://doi.org/10.15112/0002000028
https://doi.org/10.15112/0002000028
d47cbc75-9151-4c7e-8e85-476036fa5ca1
名前 / ファイル ライセンス アクション
13_中川智之.pdf PDF (699 KB)
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-10-23
タイトル
タイトル 小学校教諭に求められる「理科の見方・考え方」の認識に関する検討 ―学習指導要領及び学習指導要領解説における記述の整理を通して―
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 viewpoints in science
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 ways of thinking in science
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 courses of study
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 courses of study commentary
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 elementary school teachers
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15112/0002000028
ID登録タイプ JaLC
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル A Consideration of the “Viewpoints and Ways of Thinking” in Science Required of Elementary School Teachers: An Analysis of the Courses of Study and the Commentary
言語 en
著者名(日) 中川, 智之

× 中川, 智之

ja 中川, 智之

Search repository
岡正, 寛子

× 岡正, 寛子

ja 岡正, 寛子

Search repository
蓮井, 和也

× 蓮井, 和也

ja 蓮井, 和也

Search repository
橋本, 勇人

× 橋本, 勇人

ja 橋本, 勇人

Search repository
著者別名
姓名 NAKAGAWA, Tomoyuki
著者別名
姓名 OKAMASA, Hiroko
著者別名
姓名 HASUI, Kazuya
著者別名
姓名 HASHIMOTO, Hayato
著者所属(日)
川崎医療福祉大学 医療福祉学部 子ども医療福祉学科
著者所属(日)
川崎医療福祉大学 医療福祉学部 子ども医療福祉学科
著者所属(日)
川崎医療福祉大学 医療福祉学部 子ども医療福祉学科
著者所属(日)
川崎医療福祉大学 医療福祉学部 子ども医療福祉学科
抄録(日)
本研究の目的は,小学校教諭に求められる「理科の見方・考え方」に関する認識について検討するとともに,小学校教員養成課程において教材として利用し得る資料を作成することである.そのため,小学校学習指導要領及び小学校学習指導要領解説(総則編・理科編)を対象として,「理科の見方・考え方」に関する記述を分析した.その結果,理科の「見方・考え方」は,深い学びをするための鍵となるものであること,授業改善を進める際の視点となるものであること,理科の「見方」には理科を構成する領域により特徴的な視点があること,理科の「考え方」として4つの「考え方」が例示されていること,理科においては調べる活動に学習の特徴が表れていること等を明らかにした.また,小学校教員養成課程において教材として利用し得る資料となる表も作成した.
抄録(英)
The purpose of this study was to examine the perceptions of “Viewpoints and Ways of Thinking” in science required of elementary school teachers and to create teaching materials that can be used in elementary school teacher training programs. We analyzed the Courses of Study for Elementary Schools and the ommentary on the Courses of Study for Elementary Schools (General Provisions and Science) to examine “Viewpoints and Ways of Thinking” in science. As a result, it was clarified that the “Viewpoints and Ways of Thinking” in science is the key to deep learning, and that it is the viewpoint from which class improvement is promoted. Also, there are characteristic “Viewpoints” in science depending on the areas to be studied, and that four “Ways of Thinking” in science have been exemplified, and the activity of research is considered to be the hallmark of science. In addition, we prepared teaching materials about “Viewpoints and Ways of Thinking in Science” for use in the elementary teacher training program.
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 資料
書誌情報 ja : 川崎医療福祉学会誌

巻 33, 号 1, p. 89-99, 発行日 2023
公開者
出版者 川崎医療福祉学会
その他(別言語)の雑誌名
Kawasaki medical welfare journal
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10375470
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0917-4605
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-10-23 05:33:22.947656
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3