WEKO3
アイテム
学童期におけるナラティブの発達的特徴 ―要約の内容と物語構成による検討―
https://doi.org/10.15112/0002000022
https://doi.org/10.15112/0002000022c88f90a9-af8d-4557-b016-bbadc14d33e6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-10-21 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 学童期におけるナラティブの発達的特徴 ―要約の内容と物語構成による検討― | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | narrative | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | narrative summary | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | story grammar | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | story structure | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | school age | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15112/0002000022 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
ページ属性 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | Developmental Characteristics of Narratives in School Age Children: A Study on Summary Contents and Story Structure | |||||||||
言語 | en | |||||||||
著者名(日) |
石井, 喜代香
× 石井, 喜代香
× 木曽, 陽子
|
|||||||||
著者別名 | ||||||||||
姓名 | ISHII, Kiyoka | |||||||||
著者別名 | ||||||||||
姓名 | KISO, Yoko | |||||||||
著者所属(日) | ||||||||||
姫路獨協大学 医療保健学部 言語聴覚療法学科 | ||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||
大阪公立大学大学院 現代システム科学研究科 | ||||||||||
抄録(日) | ||||||||||
談話の一領域であるナラティブは,言語,認知,社会性など多様な能力が関わる.本研究では,要約の観点から学童期のナラティブの発達を検討するため,「桃太郎」を課題物語に用いて,聞いた後に内容を要約して語る再生課題を行った.小学1~6年生の各学年7名ずつ42名を対象とした.分析は,低学年,中学年,高学年の3群に分け,要約の内容と物語の構成について比較検討した.分析の結果,要約の発話節数は3群に有意差はなかったが,基準として設けた重要度の高い内容(基準命題)の出現数には差があり,低学年に比して高学年で有意に高かった.物語の構成では,低学年は構成要素が一部見られなかったが,中・高学年では構成要素をすべて満たし物語構成ができていた.ただし,中学年では出現率が基準に達しない基準命題があり,要約して語る内容に不足があった.学童期におい て課題物語の内容を要約するナラティブは,学年による差異が認められ,高学年になると物語の構成をなして,重要な内容を取捨選択して要約できることが明らかになった.これには,物語文法の知識を活用して全体像を捉え,要約に重要な内容を見極めて取り出し,論理的な構成に注意しながら情報処理を行う認知能力の関与が考えられた.この複数の情報処理には,自身の語りの状態を第三者的にモニターするメタ認知能力の発達が関わり,あわせて国語教育の読み書きによる学習との関連があることを考察した. |
||||||||||
抄録(英) | ||||||||||
Narrative is a discourse requiring linguistic, cognitive, social, and other skills. In this study, we explored how the narrative develops in the school age children by comparing summaries of the Japanese fable “Momotaro” made by the students of different grades. The 42 elementary school students (7 in each grade) were divided into three groups of two grades each and were asked to orally summarize the story after listening to it. Though the number of clauses used in the narrative showed no difference among the groups, the lower grade missed some constituents. In the middle grades some critical contents (criterion propositions) did not reach the required rate of occurrence, making the summary insufficient. The upper grade students differentiated the essential and the non-essential components and constructed the summary with better story structure. It was considered that they could utilize knowledge of the narrative grammar to logically construct the summary and could identify and utilize important contents, which requires multiple information processing skills. We concluded that the narrative summary skill is associated with the development of meta cognitive skills to monitor one’s narratives and with the Japanese reading and writing competencies acquired in the language art education. | ||||||||||
記事種別(日) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 原著 | |||||||||
書誌情報 |
ja : 川崎医療福祉学会誌 巻 33, 号 1, p. 45-54, 発行日 2023 |
|||||||||
公開者 | ||||||||||
出版者 | 川崎医療福祉学会 | |||||||||
その他(別言語)の雑誌名 | ||||||||||
Kawasaki medical welfare journal | ||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN10375470 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 0917-4605 |