Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2022-11-07 |
タイトル |
|
|
タイトル |
情報通信技術を用いた遠泳教育モデルの可能性 |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
water competency,wearable device,drone,virtual reality,artificial intelligence |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/00014958 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Potential for a Water Education Model Using Information and Communication Technology |
|
言語 |
en |
著者名(日) |
濱田, 大幹
中尾, 有子
山形, 高司
川島, 将人
小栁, えり
脇本, 敏裕
宮崎, 仁
矢野, 博己
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
HAMADA, Hiroki |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
NAKAO, Yuko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
YAMAGATA, Takashi |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
KAWASHIMA, Masato |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
OYANAGI, Eri |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
WAKIMOTO, Toshihiro |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
MIYAZAKI, Hisashi |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
YANO, Hiromi |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部臨床工学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
抄録(日) |
|
|
|
溺死者は,世界中で年間約24万人いると推定され,溺死は,不慮の事故の中で第3位の死因である.水泳と水への安全管理能力の向上に関する教育不足は,溺死を招く最大のリスクのひとつとされている.したがって,基本的な水泳技術(泳力)のトレーニング,水辺環境での安全管理,年齢に合わせた救助の方法に関する教育の充実が急務である.水泳授業において,泳法の習得は不可欠な項目であるが,水難事故を減少させるための安全管理教育も必要である.子どもたちが自然の驚異と脅威の両方を学び,その結果として安全管理能力(調水力)を理解させるためには,教育現場での遠泳を含む水辺教育の普及に取り組む必要がある.しかしながら,安全性の問題から教育現場で遠泳実習を行うことが困難であるため,遠泳を実施している学校は減少している.我々は,Virtual Reality(VR),ウェアラブルデバイス,ドローンを含むInformation and Communication Technology(ICT)機器を活用することで遠泳実施の問題点を回避できると考える.ICT 機器の活用により,体験型総合学習として,デジタルトランスフォーメーションを実現することで,安全で教育効果の高い水辺の学びをサポートする可能性がある.安全な遠泳を実施するために必要な知識,技術,そして準備について述べるとともに,最先端のICT 機器を用いた新しい遠泳教育の在り方について論じる. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
It is estimated that there are about 240,000 drowning deaths worldwide annually, and drowning is the third leading cause of unintentional accidents. Lack of education on swimming and water safety management ability is considered the greatest risk for drowning. Therefore, there should be prioritized training in basic swimming skills, water competency in the waterside environment, and age-appropriate rescue methods. To reduce drownings, education on water competency is also needed, though learning swimming skills in swimming classes is essential. In order to learn both the wonders and threats of nature, and then to understand safety management skills, it is necessary to promote waterside education, including distance swimming, in educational setting. However, it is difficult to practice long-distance swimming in educational settings, while the number of schools that conduct long-distance swimming is decreasing. We believe that the use of Information and Communication Technology (ICT) devices such as Virtual Reality (VR), wearable devices, and drones can circumvent the problems associated with long-distance swimming accidents. Digital transformation as experiential learning might support safe and educationally effective waterside learning. In this review, we describe how to connect students to water-related competency by supporting safe and educationally effective waterfront learning opportunities. |
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
総説 |
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌
巻 32,
号 1,
p. 1-11,
発行日 2022
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |