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  1. 川崎医療福祉学会誌
  2. Vol.31
  3. No.1

LINE 相談でのカウンセラーの反応がクライエントの評価,感情,相談継続意図に与える影響

https://doi.org/10.15112/00014844
https://doi.org/10.15112/00014844
2625300d-85e6-42f0-bc6a-83c6db67abb0
名前 / ファイル ライセンス アクション
12_西川瑞穂.pdf PDF (873.1 kB)
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-10-20
タイトル
タイトル LINE 相談でのカウンセラーの反応がクライエントの評価,感情,相談継続意図に与える影響
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 social networking services
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 LINE
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 counseling
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 clients’session evaluation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 engagement in counseling
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15112/00014844
ID登録タイプ JaLC
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Effect of Counselor’s Responses on LINE Counseling on Their Client’s Evaluation, Mood, and Engagement in Counseling
言語 en
著者名(日) 西川, 瑞穂

× 西川, 瑞穂

ja 西川, 瑞穂

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保野, 孝弘

× 保野, 孝弘

ja 保野, 孝弘

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福岡, 欣治

× 福岡, 欣治

ja 福岡, 欣治

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著者別名
姓名 NISHIKAWA, Mizuho
著者別名
姓名 HONO, Takahiro
著者別名
姓名 FUKUOKA, Yoshiharu
著者所属(日)
川崎医療福祉大学大学院医療福祉学研究科臨床心理学専攻
著者所属(日)
川崎医療福祉大学医療福祉学部臨床心理学科
著者所属(日)
川崎医療福祉大学医療福祉学部臨床心理学科
抄録(日)
近年日本では,LINE のような SNS を通じたカウンセリングが徐々に知られるようになってきている.本研究では LINE上でのカウンセラーの反応を想定場面とする質問紙実験をおこなった.日本語版セッション評価尺度(J-SEQ)により,クライエントによるカウンセリング場面への評価(深さ,なめらかさ)およびカウンセリング後の気分(肯定感と覚醒度)が測定された.クライエントの対人関係上の問題に関するLINE上での初回カウンセリング場面が3つ作成された.1つは受容と共感および質問の両方,1つは受容と共感のみ,そしてもう1つは質問のみをカウンセラーがおこなうものであった.参加者は大学生であり,3場面のうち1つを読み,J-SEQとカウンセリングへの関与(相談継続意図)に関する質問に回答した.カウンセリング場面を想像でき,記入漏れのなかった153名のデータが分析された.J-SEQの4下位尺度および相談継続意図の得点はいずれも「受容・共感+質問」場面が最も高く,分散分析もすべて要因の効果が有意であった.多重比較の結果は尺度によって若干異なっていたが,「受容共感+質問」場面が「質問のみ」「受容・共感のみ」の一方または両方との間に有意差がみられた点は共通していた.
これらの結果は,受容,共感,質問の適切な組み合わせがLINEカウンセリングにおいて重要であること,またとりわけカウンセラーの質問がクライエントのカウンセリングへの関与を促すことを示唆している.
抄録(英)
en
In recent years, counseling through social networking services such as LINE has gradually become popular in Japan. This study conducted a vignette experiment of counselor’s responses to their clients during LINE counseling. The client’s evaluation of a counseling session (depth and smoothness) and post-session mood (positivity and arousal) were assessed by the Japanese Session Evaluation Questionnaire (J-SEQ). The client’s engagement in counseling was also examined as the willingness to continue with LINE counseling. In the initial LINE counseling session for the client’s interpersonal problems, three vignettes were developed consisting of the counselor’s acceptance/ empathy and questions, acceptance/empathy only, or question only. College students participated in this study. The participants read one of the three vignettes, responded to the J-SEQ, and asked one question about their counseling engagement. Data from 153 participants who could imagine the counseling session were analyzed. Analyses of variance were conducted on J-SEQ subscale scores and engagement in counseling score showed significant effects. Also, multiple comparison analyses revealed that counselors’acceptance/empathy and questions were significantly more effective than counselors’questions only on all the J-SEQ subscales and more effective than acceptance only on the engagement in counseling. These results suggest that a combination of counselor’s acceptance, empathy, and questions are essential in LINE counseling. The counselor’s questions, in particular, foster the client’s engagement in counseling.
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 原著
書誌情報 川崎医療福祉学会誌

巻 31, 号 1, p. 103-113, 発行日 2021
公開者
出版者 川崎医療福祉学会
その他(別言語)の雑誌名
Kawasaki medical welfare journal
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10375470
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0917-4605
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Ver.1 2023-06-19 10:26:53.802716
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