Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2020-12-14 |
タイトル |
|
|
タイトル |
小学校における食物アレルギー研修の現状と事故防止にむけた教職員研修モデルの提案 |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
food allergies |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Yogo teacher |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
In-school training |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/00014716 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Food Allergy: The Current Status in Elementary Schools and a Proposal of In-school Training for Its Accident Prevention |
|
言語 |
en |
著者名(日) |
髙垣, 春乃
難波, 知子
矢野, 博己
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
TAKAGAKI, Haruno |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
NAMBA, Tomoko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
YANO, Hiromi |
著者所属(日) |
|
|
|
倉敷高等学校 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
抄録(日) |
|
|
|
本研究は,我が国の小学校における食物アレルギー研修の現状と課題を明らかにし,事故防止にむけた教職員研修モデルの開発・提案を目的とした.調査は,2019(令和元)年9月~10月,全国公立 小学校から無作為抽出した1,500校に勤務する養護教諭を対象に質問紙調査を実施した.回収数は433 校(28.9%),有効回答数は401校(92.6%)であった.得られたデータは単純集計し項目間の差はカイ二乗検定を行った.その結果,回答校の9割に食物アレルギー対応申請児童がおり,この内の5割はエピペンⓇの処方を受けていることが明らかとなった.クロス集計の結果,研修実施校のエピペンⓇ 処方児の在籍数は,研修未実施校よりも有意に多かった.食物アナフィラキシーは,「いつでも」,「どこでも」,「だれにでも」起こりうる.教員集団のリアリティ意識を高める研修モデルの必要性が示唆 された.また,研修の企画者の9割は養護教諭であった.研修実施校は,養護教諭経験年数1~5年未満が有意に少なかった.新任養護教諭の専門性が発揮できるサポート体制の構築は課題である.よって,本論では,課題解決の一助とするため「食物アレルギー事故防止のための教職員研修モデル」を開発したので提案する. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
The purpose of this study was to clarify the current status and issues of in-school“Food Allergy”training in elementary schools in Japan, and to develop and propose the in-school training model for teachers and staff for accident prevention. A questionnaire survey was conducted for school-nurses at 1,500 schools randomly selected from elementary schools in Japan from September to October 2019. The number of responses was 433 (28.9%), and the number of valid responses was 401 (92.6%). The results showed that 90% of schools have children with food allergies, and 50% in those schools have carried out Epipen® prescriptions. In-school“Food Allergy”training schools had significantly more Epipen®-prescription-children than the non-training schools. Thus, it was suggested that to make teachers understood the current status of“Food Allergy”in school an in-school-training model was needed. School-nurses accounted for 90% of the in-school training planners. The relative number of school-nurses with low experience (less than 5 years) was small at the schools where the in-school training was conducted. It is necessary to build a system that allows Yogo teachers to demonstrate their abilities even if they are newly appointed. In this study, we propose a model of in-school training for teachers and staff to prevent food allergy accidents. |
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
原著 |
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌
巻 30,
号 1-2,
p. 221-229,
発行日 2020
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |