Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2020-01-08 |
タイトル |
|
|
タイトル |
都道府県発行の食物アレルギー対応マニュアルにおける校内研修の内容分析 |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
food allergy |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
correspondence manual |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
in-school training |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/00014620 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Content Analysis of In-school Training Regarding the Food Allergy Response Manuals Issued by Prefectures |
|
言語 |
en |
著者名(日) |
髙垣, 春乃
難波, 知子
矢野, 博己
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
TAKAGAKI, Haruno |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
NAMBA, Tomoko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
YANO, Hiromi |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学大学院医療技術学研究科健康体育学専攻 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
抄録(日) |
|
|
|
我が国の学校には食物アレルギーを有する児童生徒は2013(平成25)年現在,4.5%在籍するとされる.これらの児童生徒が「安全・安心」について学習をするためには,まず教職員全員が対応できる能力を培う校内研修の充実が必要である.学校保健行政を牽引する都道府県教育委員会が発行する食物アレルギー対応マニュアルの内容には,一定の質を担保できる校内研修に関する記載があるものの,十分に整理された資料とは言えない.そこで,本研究では,都道府県(n=47)発行の食物アレルギー対応マニュアルにおける校内研修の内容を分析し,研修モデル開発の基礎資料を得ることを目的とした.資料は2018年6月,Web上で収集した.都道府県対応マニュアルは39か所で発行されていたが,この中に校内研修に関する内容を1頁以上記載していたのは23か所(平均2.44頁)と6割程度であった.研修内容はアナフィラキシー発症を想定した二次予防の方法が主であった.研修モデルには発生した後の三次予防とヒヤリハットをも未然に防ぐ一次予防(患児のセルフケア能力を高める保健指導,クラスの子どもに疾患理解とピアサポート能力を高める指導)の方法を加える必要性が示唆された. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
In 2013, it was reported that students who have food allergies were 4.5% of the school populations in Japan. Students need to learn about the safety and security of food allergies. Therefore, all teachers have to develop their ability by the carrying out of in-school training. Although the contents of the food allergy response manuals issued by the Prefectural Board of Education which leads the School Health Administration, include a description of the in- school training that can guarantee a certain quality, it cannot be said to include enough information. The purpose of this research was to analyze the contents of the in-school training allergy correspondence manuals issued in prefectures (n=47) and to obtain the basic data of its training model development. Data was collected on the web sites in June, 2018. 38 manuals were issued, but only 18 of them contained more than one page about the training in the schools. The content of the training was concerned with secondary prevention methods after the onset of anaphylaxis. In the training model, it was suggested that it was necessary to add methods of primary prevention to prevent tertiary prevention and near misses after occurrence such as health guidance to increase the self-care abilities of children, guidance to children in class to help understand disease and enhanced peer support training. |
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
原著 |
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌
巻 29,
号 1,
p. 107-117,
発行日 2019
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |