WEKO3
アイテム
教員養成における保健の模擬授業の実態と課題の検討:「他者の実践を対象としたリフレクション」に着目して
https://doi.org/10.15112/00014387
https://doi.org/10.15112/00014387c560454a-0d2b-4c20-bcbf-2a9d6fc46f21
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-12-04 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 教員養成における保健の模擬授業の実態と課題の検討:「他者の実践を対象としたリフレクション」に着目して | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | teacher education | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | health education | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | micro-teaching | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | reflection | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15112/00014387 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
ページ属性 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | A Study of Current Status and Issues on Micro-teaching of Health Education in Pre-serviced Education: Focusing on‘the Reflection of Others Practice’ | |||||||||
著者名(日) |
中川, 麻衣子
× 中川, 麻衣子
× 藤原, 有子
|
|||||||||
著者別名 | ||||||||||
姓名 | NAKAGAWA, Maiko | |||||||||
著者別名 | ||||||||||
姓名 | FUJIWARA, Yuko | |||||||||
著者所属(日) | ||||||||||
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 | ||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 | ||||||||||
抄録(日) | ||||||||||
本研究は,教員養成における保健の「実践的指導力」の育成についての一助を得ることを目的とした. 具体的には,中学校・高等学校の「保健科,科目保健」において,様々な題材に触れる模擬授業の実 践を通して,「他者の授業実践のリフレクション」に着目し保健の模擬授業の実態と課題を明らかに しようとした.その結果,以下の2点が明らかとなった.(1)自己の「リフレクション」を深化させ る際に,保健の模擬授業における座学形式の学習形態が観察者の学生にとって有効であるという点で ある,(2)保健の模擬授業では,「板書」や「説明」に関する記述が多く見られる傾向が示唆された. これは,模擬授業の内容や方法が,「一方的な授業」に終始してしまうことが原因であり,その影響で「授 業の雰囲気」をよりよくする改善の記述内容が多くみられた. | ||||||||||
抄録(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
This research is aimed at contributing to the development of practical teaching skills for teachers-in-training in health education. Specifically, we conducted mock classes on various topics covered in health education in middle schools and high schools, focusing on students observing and reflecting on the performance of their colleagues, in order to identify teaching practices and issues. The research resulted in the following two findings. (1) The classroom lecture format of the mock health classes was beneficial for students observing the performance of their colleagues because it allowed them to reflect more deeply on their own performance. (2) Many students wrote comments referring to the use of the blackboard and explanation techniques. This is because the content and method of these simulated classes only involved one-way teaching, so many students wrote about improving the atmosphere of the classes. | ||||||||||
記事種別(日) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 原著 | |||||||||
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌 巻 27, 号 1, p. 105-113, 発行日 2017 |
|||||||||
公開者 | ||||||||||
出版者 | 川崎医療福祉学会 | |||||||||
その他(別言語)の雑誌名 | ||||||||||
Kawasaki medical welfare journal | ||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN10375470 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 0917-4605 |