Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2007-01-01 |
タイトル |
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タイトル |
ショッピングカートの車への搬入出に関する検討 |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
shopping cart |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
universal design |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
rheumatoid arthritis |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
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ID登録 |
10.15112/00012920 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
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その他のタイトル |
Analysis of a Shopping Cart's Utility when Loading and Unloading It from a Car |
論文名よみ |
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その他のタイトル |
ショッピング カート ノ クルマ エノ ハンニュウシュツ ニカンスル ケントウ |
著者名(日) |
田中, 順子
為房, 純一
川本, 悠人
野上, 直紀
土井, 愛子
齋藤, 芳徳
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著者別名 |
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姓名 |
Tanaka, Junko |
著者別名 |
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姓名 |
Tamefusa, Junichi |
著者別名 |
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姓名 |
Kawamoto, Yuhto |
著者別名 |
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姓名 |
Nogami, Naoki |
著者別名 |
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姓名 |
Doi, Aiko |
著者別名 |
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姓名 |
Saito, Yoshinori |
著者所属(日) |
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川崎医療福祉大学医療技術学部リハビリテーション学科 |
著者所属(日) |
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株式会社丸五 |
著者所属(日) |
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株式会社案山子屋 |
著者所属(日) |
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株式会社山陽設計 |
著者所属(日) |
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兵庫医療大学リハビリテーション学部作業療法学科 |
著者所属(日) |
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茨城大学教育学部 |
抄録(日) |
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関節リウマチ患者の自家用車を使用しての買い物支援のために,ユニバーサルデザイン的視点に立ったショッピングカート(以下,カート)を試作した.本研究の目的は,試作カートの車への搬入出時の評価を行い,改良点を明らかにすることであった.比較対照としてドイツ製カートを用いた.被験者は健常成人5名(男性3名・女性2名,29.2±10.7歳)で,握力低下の擬似障害を設定した.評価内容は,(1)ビデオ撮影による動作分析,(2)搬入出の時間計測,(3)ユニバーサルデザインに関する5段階評価アンケート,(4)自由記述式アンケート,(5)安全性の評価であった.動作分析にはサーブリッグ分析を用いた.その結果,試作カートは,総動作数,両側動作数はドイツ製カートより少なかったが,車内に収納するために天地を反転させる必要があった.両カートとも搬出よりも搬入の方が,より複雑で多くの動作を必要としていた.時間計測では有意差は認められなかった.5段階評価アンケートでは,「アクセスしやすいスペースと大きさ」以外の4項目で試作カートの評価が下回り,自由記述式アンケートでも,ドイツ製カート16件に対し26件の短所が指摘された.その内容は,操作方法の分かりにくさ,収納時の奥行寸法の大きさ,車輪の性能の低さに集中していた.以上から,試作カートの改良点として,収納時の奥行寸法のスリム化,シンプルで分かりやすい使用方法,走行性の向上の3点が考えられた. |
抄録(英) |
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en |
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The purpose of this study was to find ways to improve the design of a prototype shopping cart by evaluating its performance from the perspective of universal design. The test consisted in placing the cart in and taking it down from a car. A German-made shopping cart served as a comparative model. Subjects were five physically unimpaired adults. Evaluation criterion were: (1) Therbrig analysis of body movement, (2) measuring time, (3) a questionnaire grading each aspect into five levels, (4) subjects' written remarks and (5) safety. The results of this study shows that the prototype cart required fewer body movements than the German cart, though it needed to be overturned when stored in a car. No significant difference was found in the amount of time required. In the five-level grading, the prototype scored lower than the German cart in all aspects except storage space and size requirements. In the remarks, twenty-six shortcomings of the prototype were pointed out in contrast to the German cart's sixteen. The result of this study suggests the design can be improved by reducing the depth of the folded cart, simplifying usage, and redesigning the wheels for better running performance. |
記事種別(日) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
原著 |
記事種別(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Original Paper |
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌
巻 17,
号 1,
p. 135-145,
発行日 2007
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公開者 |
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出版者 |
川崎医療福祉学会 |
その他(別言語)の雑誌名 |
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Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
0917-4605 |
URL |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
http://www.kawasaki-m.ac.jp/soc/mw/journal/jp/2007-j17-1/18_tanaka.pdf |