Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
1996-01-01 |
タイトル |
|
|
タイトル |
作業療法・理学療法学生の精神医療に関するイメージ : 講義前後の変化を通しての考察 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
psychiatric hospital |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
mentally handicapped person |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
psychiatric occupational therapy |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
student's image |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
education |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/00012337 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Images Related to Psychiatric Medical Service in the Students of Occupational and Physical Therapies : Comparison of images before and after a series of lectures |
論文名よみ |
|
|
その他のタイトル |
サギョウ リョウホウ リガク リョウホウ ガクセイ ノ セイシン イリョウ ニ カンスル イメージ コウギ ゼンゴ ノ ヘンカ オ トオシテ ノ コウサツ |
著者名(日) |
日比野, 慶子
井上, 桂子
東嶋, 美佐子
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Hibino, Keiko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Inoue, Keiko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Higashijima, Misako |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部リハビリテーション学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部リハビリテーション学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部リハビリテーション学科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Restorative Science, Faculty of Medical Professions, Kawasaki University of Medical Welfare |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Restorative Science, Faculty of Medical Professions, Kawasaki University of Medical Welfare |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Restorative Science, Faculty of Medical Professions, Kawasaki University of Medical Welfare |
抄録(日) |
|
|
|
リハビリテーション専門学校の1年生(作業療法学部学生27名, 理学療法学部学生41名)に【精神病院】【精神障害者】【精神科作業療法】の3つの言葉に関するイメージ調査を行い, 講義前後でそれらのイメージがどのように変化したかを分析した.その結果, 連想語数そのものは両学部学生とも【精神病院】【精神障害者】については講義後に減少する傾向がみられたが, 【精神科作業療法】については講義後に増加する傾向がみられた.連想語の内容に関しては, 夏休みに精神病院見学を体験した作業療法学部学生の方が理学療法学部学生より講義前既に肯定的イメージを多く持っており, 接触体験の有無がイメージ形成に与える影響の大きさが示唆された.両学部学生とも講義後に肯定的イメージが増加する傾向がみられた.精神科医療に関する偏見は根強いものがあるが, そのような偏見の是正も教育の役割と責任であろう. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
The purpose of this study was to survey the change in images of psychiatric medical service which therapy students had before and after lectures on this subject. Twenty-service which therapy students had before and after lectures on this subject. 27 occupational therapy students and 41 physical therapy students were asked to write down the words that described the images "a psychiatric hospital", "a mentally handicapped person" and "psychiatric occupational therapy" created in their mind before and after the lectures. The results showed a tendency for the number of words regarding "a psychiatric hospital" and "a mentally handicapped person" to decrease, whereas the number of words regarding "psychiatric occupational therapy" increased after the lecture. Occupational therapy students who had met mentally handicapped person and seen psychiatric occupational therapy being carried out in psychiatric hospitals had already developed more affirmative images than physical therapy students before the lecture. Therefore, it is suggested that contact experiences have a great influence on the development of affirmative images. |
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌
巻 6,
号 1,
p. 169-176,
発行日 1996
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |