Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
1996-01-01 |
タイトル |
|
|
タイトル |
自閉症児へのムーブメント指導の実際 : MEPA による運動発達評価とプログラム作成 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
movement education |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
autistic children |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
MEPA |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
making programs |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/00012323 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
The Practice of Movement Education for Autistic Children : Evaluation of Motor Development by MEPA and Making Programs |
論文名よみ |
|
|
その他のタイトル |
ジヘイショウジ エノ ムーブメント シドウ ノ ジッサイ MEPA ニヨル ウンドウ ハッタツ ヒョウカ ト プログラム サクセイ |
著者名(日) |
末光, 茂
橋本, 朋子
土岐, 淑子
森永, 幸子
中島, 洋子
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Suemitsu, Shigeru |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Hashimoto, Tomoko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Toki, Yoshiko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Morinaga, Sachiko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Nakashima, Yoko |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部医療福祉学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
旭川荘バンビの家 |
著者所属(日) |
|
|
|
旭川荘バンビの家 |
著者所属(日) |
|
|
|
旭川荘バンビの家 |
著者所属(日) |
|
|
|
旭川荘バンビの家 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Medical Social Work, Faculty of Medical Welfare, Kawasaki University of Medical Welfare |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Asahigawa-so Bambi no Ie |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Asahigawa-so Bambi no Ie |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Asahigawa-so Bambi no Ie |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Asahigawa-so Bambi no Ie |
抄録(日) |
|
|
|
本研究では, 自閉症児に対してMEPAによる運動発達評価に基づいた個別プログラムの作成と, ムーブメント指導を行うことにより, 自閉症児に対するムーブメント指導の有効性について検討した.対象児は年齢が4歳3カ月~5歳11カ月の男児で, 麻痺や失行の神経学的所見, 又, てんかん等の慢性疾患を持たないもので, 週1回1セッション約20分間の指導を行った.評価は指導前(初回), 指導後(再評価)に実施した.その結果, (1)MEPAの初回評価では5例とも該当月齢に達せず, 運動感覚分野に比べて, 言語, 社会性分野が低かった.またスキップが多く見られた.(2)再評価では, 指導により, 初回で見られた運動・感覚面でのスキップを補う事が出来, 領域差はあるものの全ての分野で伸びが認められた.しかし該当月齢に達するまでには至らなかった.(3)指導プログラムの実施に際しては, 教具の選択や視覚的な手がかりによる指示等を工夫する事が有効であった.一見優れているかのように思われがちな自閉症児の運動発達は, 未熟さや偏りが見られることが判った.従来, 自閉症児の治療教育では, 対人関係, 言話・認知面に重点がおかれた療育が強調されてきたが, 運動面への取り組みも子供の全体的な発達を考えるとき必要であり, この点でムーブメント教育が有効であると考える. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
Movement education for autistic children was evaluated after estimation of their motor development by Movement Education Program Assessment (MEPA). The children were 51-to-7l-month-old boys with similar brain levels and pathological imbalance but neither with chronic diseases of epilepsy nor neurological findings of motordisorders or apraxia. Movement education was carried out for 20 minutes per week for 6 months and the effectiveness of education was evaluated by MEPA. Before movement education, it was found that the levels of motor development of the autistic children did not reach those of healthy children by MEPA. Development of speech-sociality was poor compared with exercise-sense, and a skip of development was observed in MEPA. Movement education could make up for the skip of the exercise-sense and development was found in the speech-sociality and the exercise-sense. However, the development was varied and the levels of the speech-sociality and the exercise-sense did not reach those of healthy boys after the education. Therefore, the selection of teaching materials and ideas of visual helping were found to be useful for enforcement of the teaching program. Motor development in autistic children seemed to be good. However, immaturity and imbalance was observed in their motor development. Personal relation, speech and acknowlegment were emphasized in educational treat-ment for autistic children. However, exercise and movement education were found to be important for the general development of autistic children. |
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌
巻 6,
号 1,
p. 49-55,
発行日 1996
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |