Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
1994-01-01 |
タイトル |
|
|
タイトル |
障害児保育拠点園での園児の対人行動 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
social interaction |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
behavior pattern |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
integrated education |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
spontaneous activity |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/00012242 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Social Interaction of Children Receiving Designated Mainstreaming in Nursery School |
論文名よみ |
|
|
その他のタイトル |
ショウガイジ ホイク キョテン エン デノ エンジ ノ タイジン コウドウ |
著者名(日) |
奥山, 清子
花谷, 香津世
板野, 美佐子
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Okuyama, Kiyoko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Hanatani, Katsuyo |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Itano, Misako |
著者所属(日) |
|
|
|
ノートルダム清心女子大学家政学部児童学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
就実短期大学幼児教育学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
旭川児童院 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Child Welfare, Notre Dame Seishin University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Early Childhood Education, Shyujitsu Junior College |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Asahigawa-Jidoin Children's Hospital |
抄録(日) |
|
|
|
障害児が健常児と同じ精神年齢である場合, 健常児の発達の型にみられるような同じ遊びのパターンを示すかどうかを明らかにするため, 障害児の精神年齢とほぼ同じ生活年齢の健常児を対象として対人行動を観察し比較検討した.遊びの中で見られる対人行動の現れ方, スタイルは障害児と健常児とでは異なっていた.健常児の場合, 自由な遊び場面においては, 1歳児から2歳児の間に, 孤立的行動や傍観的行動は減少し, 代わりに平行的行動や集団的行動の増加が見られることが明らかとなった.障害児の場合, 孤立的行動が多いのがその特徴であるが, 集団生活の経験が増すにつれ孤立的行動は減少し, 傍観的行動や平行的行動は増加した.集団的行動の内容を検討して見ると障害児も, 健常児も同じ比率で, 自らかかわる行動が増加していた.保育園の自由な遊び場面において, 遊びへの自発的かかわりという内的な転換が認められた.障害児の社会的学習効果の視点からも, 保育園での統合保育の果たす役割は重要な意味を持つと考えられる. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
The behavior pattern in a free play situation between normal and handicapped children was compared. The same developmental pattern could be seen from one-year-old to two-year-old normal children whose mental age is almost the same as that of the handicapped. The style of the behavior pattern in social interaction was different between normal children and handicapped ones. In the case of normal children, isolated and onlooker behavior decreased. On the other hand, parallel and group behavior increased. Isolated behavior was observed mostly in handicapped children. The onlooker and paralleled behavior slightly increased. The group behavior of handicapped children did not show any change, but the contents of it were remakable. The inner change was found in the spontaneous activity which occurred in the play. The mainstreaming will have a great effect on helping handicapped children learn the social skills in the nursery school. |
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌
巻 4,
号 2,
p. 75-80,
発行日 1994
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |