WEKO3
アイテム
<原著>幼児における交差感覚様相的認知の媒介機構
https://doi.org/10.15112/00012077
https://doi.org/10.15112/00012077b86df23e-47a0-40b0-b164-4e1dda792c87
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1992-01-01 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | <原著>幼児における交差感覚様相的認知の媒介機構 | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | tactual-visual cross modality | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | cross-modal recognition | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | matching to sample | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | verbal coding | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
ID登録 | ||||||||
ID登録 | 10.15112/00012077 | |||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||
ページ属性 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | An Intervening Mechanism on Cross-Modal Recognition in Infants | |||||||
論文名よみ | ||||||||
その他のタイトル | ヨウジ ニオケル コウサ カンカク ヨウソウテキ ニンチ ノ バイカイ キコウ | |||||||
著者名(日) |
金光, 義弘
× 金光, 義弘
|
|||||||
著者別名 | ||||||||
姓名 | Kanemitsu, Yoshihiro | |||||||
著者所属(日) | ||||||||
川崎医療福祉大学医療福祉学部臨床心理学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Clinical Psychology, Faculty of Medical Welfare, Kawasaki University of Medical Welfare | ||||||||
抄録(日) | ||||||||
15人の3歳児に, 視覚-触覚および触覚-視覚の交差感覚様相間で, 対象の同一視を求める見本合わせ作業を課した.刺激材料として, 言語化の手掛かりが異なる4種類の3次元物体からなる刺激セットを用いた.その結果, 刺激セットの種類と遂行成績との有意な関連性とともに, 刺激セットと刺激呈示モード(サンプル刺激や比較刺激の呈示方法)との間に有意な交互作用が認められた.そこで, 幼児によるこの種の交差感覚様相的認知の媒介過程において, 言語的符号化が果たす役割の重要性が検討された. | ||||||||
抄録(英) | ||||||||
en | ||||||||
Fifteen 3-year-old children were given a cross-modal recognition task which required them match an identical object across sense modalities (tactual to visual, or visual to tactual) . The testing material consisted of four stimulus sets of three-dimensional objects which had different cues of verbalization. The result showed that there was significant relationship between stimulus sets and task performances, and there was significant interaction between stimulus sets and presentation modes of stimulus such as visual sample to tactual comparison, or vice versa. So, it was discussed that verbal coding, although not necessary, was a kind of critical role for the mediating process of this type of cross-modal recongnition in infants. | ||||||||
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌 巻 2, 号 1, p. 119-125, 発行日 1992 |
|||||||
公開者 | ||||||||
出版者 | 川崎医療福祉学会 | |||||||
その他(別言語)の雑誌名 | ||||||||
Kawasaki medical welfare journal | ||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10375470 | |||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 0917-4605 |