ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 川崎医療福祉学会誌
  2. Vol.33
  3. No.2

看護学生の遠隔授業分析 ―アクセスログのヒートマップ解析―

https://doi.org/10.15112/0002000208
https://doi.org/10.15112/0002000208
1294305a-13af-405f-ba2b-882486e75c42
名前 / ファイル ライセンス アクション
17_重田崇之.pdf PDF (1.5 MB)
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-06-08
タイトル
タイトル 看護学生の遠隔授業分析 ―アクセスログのヒートマップ解析―
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 learning analytics
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing students
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 access logs
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Moodle
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 remote class
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15112/0002000208
ID登録タイプ JaLC
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Remote Learning Analysis of Nursing Students: Based on Heat Map Analysis of Access Logs
言語 en
著者名(日) 重田, 崇之

× 重田, 崇之

ja 重田, 崇之

Search repository
熊野, 一郎

× 熊野, 一郎

ja 熊野, 一郎

Search repository
沖田, 聖枝

× 沖田, 聖枝

ja 沖田, 聖枝

Search repository
河畑, 匡法

× 河畑, 匡法

ja 河畑, 匡法

Search repository
著者別名
姓名 SHIGETA, Takayuki
言語 en
著者別名
姓名 KUMANO, Ichiro
言語 en
著者別名
姓名 OKITA, Masae
言語 en
著者別名
姓名 KAWABATA, Masanori
言語 en
著者所属(日)
ja
川崎医療短期大学看護学科
著者所属(日)
ja
川崎医療短期大学看護学科
著者所属(日)
ja
川崎医療短期大学看護学科
著者所属(日)
ja
川崎医療短期大学看護学科
抄録(日)
ja
日本の大学では,新型コロナウイルス感染症の影響で,緊急事態宣言等により2020年から2021年に かけて,学生らは出校停止を余儀なくされた期間があった.他大学と同じように川崎医療短期大学で もその間,対面授業の代替として遠隔授業を行った.全学生が大学外からオンデマンドで学習すると いう特殊な環境下で,学生がどのように学習に取り組んだのか,2020年と2021年の同時期の5週間を 比較調査し,学生の学修パターンを明らかにすることで,将来の学修に繋げる知見を得る.方法は LMS(Learning Management System)である Moodle のアクセスログを解析し,ヒートマップ形式 で時系列に表現する Learning Analytics を試みた.結果,遠隔授業全体で2020年と2021年それぞれ に特徴的なアクセスが確認された.また,専門科目,専門基礎科目,基礎科目の合計4科目での年次 比較でも差異があった.これにより2020年の遠隔授業に向けた準備期間の短さの影響と,その経験か ら2021年の遠隔授業の改善があったことが推察できた.遠隔授業において,学生へ十分な学修スタイ ルを明示することにより,効率的な学修スケジュール管理に繋がると考察した.
抄録(英)
en
From 2020 to 2021, Covid-19 made it impossible for university students to attend college in Japan. Like other universities, Kawasaki College of Health Professions offered remote classes as an alternative to regular classes (face to-face) during that time. In this particular environment, where all college students learned by video on demand from outside the university, we analyzed the approach to learning of college students for 5 weeks (2020 and 2021). Our purpose is to elucidate learning patterns and gain insights that will lead to future learning. The method was Learning Analytics, which analyzes the access logs of the LMS (Learning Management System) and expresses them in a time series in the form of a heat map. The results identified characteristic access in both 2020 and 2021 for remote classes overall. In 2020, the short preparation period for the remote class affected the study. Based on that experience, we inferred that there was an improvement in the remote classes in 2021. In remote classes, we considered that making the learning style sufficiently clear to students would lead to efficient study schedule management.
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 教育・実践研究
言語 ja
書誌情報 ja : 川崎医療福祉学会誌

巻 33, 号 2, p. 291-303, 発行日 2024
公開者
出版者 川崎医療福祉学会
言語 ja
その他(別言語)の雑誌名
en
Kawasaki medical welfare journal
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10375470
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0917-4605
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-06-08 01:41:19.652538
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3