Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2024-06-08 |
タイトル |
|
|
タイトル |
看護学生の遠隔授業分析 ―アクセスログのヒートマップ解析― |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
learning analytics |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
nursing students |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
access logs |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Moodle |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
remote class |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/0002000208 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Remote Learning Analysis of Nursing Students: Based on Heat Map Analysis of Access Logs |
|
言語 |
en |
著者名(日) |
重田, 崇之
熊野, 一郎
沖田, 聖枝
河畑, 匡法
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
SHIGETA, Takayuki |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
KUMANO, Ichiro |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
OKITA, Masae |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
KAWABATA, Masanori |
|
|
言語 |
en |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療短期大学看護学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療短期大学看護学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療短期大学看護学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療短期大学看護学科 |
抄録(日) |
|
|
|
ja |
|
|
日本の大学では,新型コロナウイルス感染症の影響で,緊急事態宣言等により2020年から2021年に かけて,学生らは出校停止を余儀なくされた期間があった.他大学と同じように川崎医療短期大学で もその間,対面授業の代替として遠隔授業を行った.全学生が大学外からオンデマンドで学習すると いう特殊な環境下で,学生がどのように学習に取り組んだのか,2020年と2021年の同時期の5週間を 比較調査し,学生の学修パターンを明らかにすることで,将来の学修に繋げる知見を得る.方法は LMS(Learning Management System)である Moodle のアクセスログを解析し,ヒートマップ形式 で時系列に表現する Learning Analytics を試みた.結果,遠隔授業全体で2020年と2021年それぞれ に特徴的なアクセスが確認された.また,専門科目,専門基礎科目,基礎科目の合計4科目での年次 比較でも差異があった.これにより2020年の遠隔授業に向けた準備期間の短さの影響と,その経験か ら2021年の遠隔授業の改善があったことが推察できた.遠隔授業において,学生へ十分な学修スタイ ルを明示することにより,効率的な学修スケジュール管理に繋がると考察した. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
From 2020 to 2021, Covid-19 made it impossible for university students to attend college in Japan. Like other universities, Kawasaki College of Health Professions offered remote classes as an alternative to regular classes (face to-face) during that time. In this particular environment, where all college students learned by video on demand from outside the university, we analyzed the approach to learning of college students for 5 weeks (2020 and 2021). Our purpose is to elucidate learning patterns and gain insights that will lead to future learning. The method was Learning Analytics, which analyzes the access logs of the LMS (Learning Management System) and expresses them in a time series in the form of a heat map. The results identified characteristic access in both 2020 and 2021 for remote classes overall. In 2020, the short preparation period for the remote class affected the study. Based on that experience, we inferred that there was an improvement in the remote classes in 2021. In remote classes, we considered that making the learning style sufficiently clear to students would lead to efficient study schedule management. |
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
教育・実践研究 |
|
言語 |
ja |
書誌情報 |
ja : 川崎医療福祉学会誌
巻 33,
号 2,
p. 291-303,
発行日 2024
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
|
言語 |
ja |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
en |
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |