Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2024-06-08 |
タイトル |
|
|
タイトル |
保育者養成における総合表現「オペレッタ」での ICT を活用した授業の開発 |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
operetta |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
comprehensive expression |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ICT |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
childcare worker training |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/0002000207 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Development of Classes Using ICT in Operetta as Comprehensive Expression in Childcare Worker Training |
|
言語 |
en |
著者名(日) |
藤澤, 智子
尾崎, 公彦
青井, 則子
入江, 慶太
重松, 孝治
岡正, 寛子
松本, 優作
種村, 暁也
中川, 智之
橋本, 勇人
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
FUJISAWA, Tomoko |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
OZAKI, Kimihiko |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
AOI, Noriko |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
IRIE, Keita |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
SHIGEMATSU, Koji |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
OKAMASA, Hiroko |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
MATSUMOTO, Yusaku |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
TANEMURA, Akiya |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
NAKAGAWA, Tomoyuki |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
HASHIMOTO, Hayato |
|
|
言語 |
en |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部子ども医療福祉学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部子ども医療福祉学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部子ども医療福祉学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
新見公立大学健康科学部健康保育学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部子ども医療福祉学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部子ども医療福祉学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部子ども医療福祉学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部子ども医療福祉学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部子ども医療福祉学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部子ども医療福祉学科 |
抄録(日) |
|
|
|
ja |
|
|
2020年度,新型コロナウイルスの影響により,遠隔授業が余儀なくされた.学生に学びの機会を提 供し続ける方法について模索する中で,Information and Communication Technology(ICT)を活用 した指導方法に着目した.本研究では,総合表現オペレッタ授業における ICT を活用した授業実践 を報告し,学生への調査からその成果について考察することを目的とした.授業は,3年次生88名を 対象にオペレッタ公演に向けて指導を行った.授業形式は,遠隔形式および対面と遠隔のハイブリッ ト形式で実施した.結果,指導に対する学生の満足度はおおむね高く,ICT を活用した授業を実施し たことは意義があったといえる.場所を選ばす,いつでも視覚的・聴覚的に多くの情報をやり取りで きるという ICT の利便性は,学生の個別活動の一助となり,また,時間的・環境的な制約のある中で, 学生同士が共同して作品創りを進めていく上での強みとなった.一方,通信環境によるタイムラグは, 非言語的な表現部分における指導や,歌唱,楽器演奏等の音楽表現に関する指導は困難であった.ま た,実際に舞台上で演技をしながら,より良い表現方法を模索していく過程の指導は,対面で行う必 要があり,それらは遠隔指導の限界であることが示唆された. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
In 2020, to comply with COVID-19, we became a distance-learning program. We looked for ways to continue to provide students with learning opportunities. We focused on teaching methods using Information and Communication Technology (ICT). The purpose of this study is to report on the practice of using ICT in an operetta class as a general expression, and to discuss the results of the class by surveying the students. We taught 88 third year students in preparation for an operetta performance. The classes were conducted both in a remote format and in a hybrid format of face-to-face and remote. As a result, students’ satisfaction with the class was generally high, and it can be said that the class was meaningful. The universality of ICT, which allows students to exchange a great deal of information visually and aurally at any time and in any place, helped students’ individual activities, and was an advantage for students to collaborate with each other in creating their works under time constraints. On the other hand, the time lag caused by the communication environment made it difficult to provide instruction in non verbal expression and musical expression such as singing and playing instruments. The process of searching for a better method of expression while performing an operetta should be done face-to-face, and this was suggested to be a limitation of remote instruction. |
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
教育・実践研究 |
|
言語 |
ja |
書誌情報 |
ja : 川崎医療福祉学会誌
巻 33,
号 2,
p. 281-290,
発行日 2024
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
|
言語 |
ja |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
en |
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |