Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2023-05-10 |
タイトル |
|
|
タイトル |
ハイブリッド型資格試験対策講座の実践 ―医療情報技師能力検定試験の合格率向上に向けて― |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
exam preparation |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Moodle |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
remote lecture |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
university students |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/00015038 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Practice of Hybrid-type Certification Exam Preparation Courses: Improving the Pass Rate for the Certification Examination for Healthcare Information Technologist |
|
言語 |
en |
著者名(日) |
大井, 悠成
樫村, 菜穂
三田, 岳彦
虫明, 昌一
本野, 勝己
谷川, 智宏
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
OI, Yusei |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
KASHIMURA, Nao |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
MITA, Takehiko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
MUSHIAKI, Masakazu |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
HONNO, Katsumi |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
TANIKAWA, Tomohiro |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学 医療福祉マネジメント学部 医療情報学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学 医療福祉マネジメント学部 医療情報学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学 医療福祉マネジメント学部 医療情報学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学 医療福祉マネジメント学部 医療情報学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学 医療福祉マネジメント学部 医療情報学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学 医療福祉マネジメント学部 医療情報学科 |
抄録(日) |
|
|
|
本稿は2020年に入って世界的大流行を引き起こした新型コロナウイルス感染症(COVID-19)によって,通常の対面授業が困難となる中で行った医療情報技師能力検定試験の対策講座の実践報告である.著者らは,遠隔と対面の両面で資格試験対策を行うハイブリッド型資格試験対策講座を考案し実践した.実践した試験対策講座は,<1>遠隔と対面を並行(毎週実施)<2>対面(検定試験直前に実施)<3>遠隔(Moodle 上で随時実施)の3つの対策講座から成る.検定試験後,本対策講座の効果について検証を行った結果,考案した3つの対策講座すべてに参加することが検定試験の合格に影響を与えたことや,対策講座受講回数が検定試験合格確率を上昇することが窺われ,本ハイブリッド型資格試験対策講座の有用性が示唆された. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
This paper reports on a course for the Certification Examination for Healthcare Information Technologist that was conducted in the midst of a worldwide pandemic of coronavirus infection (COVID-19) in 2020, which made it difficult to conduct regular face-to-face classes. The authors devised and implemented a hybrid certification exam preparation course that provides both remote and face-to-face exam preparation. The course consisted of three components: <1> face-to-face (weekly), <2> face-to-face (immediately before the certification exam), and <3> remote (as needed on Moodle). After the certification exam, the effectiveness of the course was verified. The results showed that participation in all three courses had an impact on passing the exam, and that the number of times a student took the course increased the probability of passing the exam, suggesting the usefulness of this hybrid-type of certification exam preparation course. |
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
教育・実践研究 |
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌
巻 32,
号 2,
p. 507-517,
発行日 2023
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |