Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2023-05-10 |
タイトル |
|
|
タイトル |
中学校保健体育科教諭の体育実技授業における頻回見学者への対応に関する研究 |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
junior high school |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
physical education |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
frequent observers |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/00015030 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Dealing with Frequent Observers in Practical Physical Education Classes by Junior High School Health and Physical Education Teachers |
|
言語 |
en |
著者名(日) |
橋本, 実来
中川, 麻衣子
中尾, 有子
難波, 知子
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
HASHIMOTO, Miku |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
NAKAGAWA, Maiko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
NAKAO, Yuko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
NANBA, Tomoko |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学大学院 医療技術学研究科 健康体育学専攻 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学 医療技術学部 健康体育学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学 医療技術学部 健康体育学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学 医療技術学部 健康体育学科 |
抄録(日) |
|
|
|
保健体育科における体育実技授業では,怪我や病気などの理由で体育実技に取り組むことができず,見学をしている生徒が存在する.さらに,その見学には,長期間にわたり体育を見学せざるを得ない生徒も存在する.そこで,本研究では,全国の中学校保健体育科教諭を対象とした質問紙調査により,体育実技授業の頻回見学者への対応の実態を明らかにすることを目的とする.調査により,以下の3点が頻回見学者の実態として明らかとなった.(1)頻回見学者のいる体育実技授業を経験していた中学校保健体育科教諭は約60% あった,(2)頻回見学者の傷病名は,骨折や捻挫などの「整形外科」が約70% を占め,心疾患などの内科的疾患や不登校などの精神科関連などもあり,頻回見学者の見学理由は多様であった,(3)中学校保健体育科教諭は,体育実技授業において,頻回見学者への対応を行っているが,提示する学習内容やその評価方法に関する困難を抱えていた.これらの実態から,保健体育科教諭は,体育実技授業における頻回見学者については,個々の見学理由に応じた対応を行い,体育に関する学びを保障する必要がある.さらに,今後の課題として,多様な見学理由をもつ頻回見学者への学習内容とその評価方法について検討する必要性が窺えた. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
In the practical physical education class in the health and physical education department, there are students who are unable to participate in physical education practical training due to injury or illness, and are observing. Furthermore, there are students who have no choice but to observe physical education for a long period of time. Therefore, the purpose of this study is to clarify the actual situation of dealing with frequent observers of practical physical education classes by conducting a questionnaire survey targeting junior high school health and physical education teachers nationwide. The survey revealed the following three points as the actual conditions of frequent observers. (1) Approximately 60% of junior high school health and physical education teachers had experienced practical physical education classes with frequent observers. (2) Approximately 70% of the observers had medical problems, such as heart disease, and psychiatric problems, such as non-attendance at school. (3) In the practical skill class, we dealt with frequent observers, but had difficulties with the learning content to be presented and the evaluation methods. Based on these actual conditions, health and physical education teachers need to respond to frequent observers in practical physical education classes according to their individual reasons for observing, and to guarantee learning about physical education. Furthermore, as a future task, it is necessary to examine the learning content and the evaluation methods for frequent observers who have various reasons for observing. |
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
原著 |
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌
巻 32,
号 2,
p. 437-443,
発行日 2023
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |