Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2022-11-25 |
タイトル |
|
|
タイトル |
中学校における体育実技授業の見学者対応に関する全国調査 |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
junior high school,physical education,visitors |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/00014982 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
A Survey on How to Deal With Visitors to Physical Education Classes at Junior High Schools nationwide |
|
言語 |
en |
著者名(日) |
橋本, 実来
井村, 亘
中川, 麻衣子
中尾, 有子
難波, 知子
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
HASHIMOTO, Miku |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
IMURA, Wataru |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
NAKAGAWA, Maiko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
NAKAO, Yuko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
NAMBA, Tomoko |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学大学院医療技術学研究科健康体育学専攻 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学大学院医療技術学研究科健康科学専攻 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
抄録(日) |
|
|
|
令和3年(2021)度から全面実施された中学校学習指導要領は,体育分野の運動領域において,運動の特性に応じた技能を行いながら,心身の健康の保持増進をすることを目的に含めている.また,体育実技授業には,怪我や体調不良などの理由で実技には参加せず,見学している生徒もいることから,見学者対応についても考えなければならない.しかしながら,中学校における体育実技授業の見学者対応に関する研究は十分になされておらず,授業への参加や評価の実態や課題は明確ではない.そこで,本研究は,全国の中学校保健体育科教諭を対象とした質問紙調査により,体育実技授業の見学者対応の実態と課題を明らかにすることを目的とする.調査により,以下の3点が見学者対応の実態として明らかになった.(1)1学期に実施された体育実技授業のうち約8割に見学者がおり,そのうち回答者の約7割は個別学習を提示していたこと,(2)見学理由は,「けが」,「病気」,「月経」が約8割を占め,「体操服忘れ」や「着替えが恥ずかしい」など体育科特有であると考えられるものもあり,見学理由は多様であったこと,(3)これまでの勤務経験の中で学習指導案に見学者対応を記載していたのは全体の約2割と少数であったこと,である.これらの実態から,体育実技授業において多様な理由をもつ見学者に対して,体育に関する学習保障を行う必要性を課題として見出すことができた. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
The junior high school curriculum guidelines, which were fully implemented from the 3rd year of Reiwa (2021), include the purpose of maintaining and improving physical and mental health while performing skills according to the characteristics of exercise in the field of physical education. In addition, some students do not participate in the physical education class because of injuries or poor physical condition, and some students are observing, so it is necessary to consider how to deal with visitors. However, research on how to deal with visitors to physical education lessons in junior high school has not been sufficiently conducted, and the actual conditions and issues of participation and evaluation in the lessons are not clear. Therefore, the purpose of this study is to clarify the actual situation and issues of dealing with visitors to physical education classes by conducting a questionnaire survey of junior high school health and physical education teachers nationwide. The survey revealed the following three points as the actual conditions for visitors. (1) About 80% of the physical education practical lessons held in the first semester had visitors, and about 70% of the respondents presented individual learning. (2) About 80% of the reasons for the visits were“ injury”,“ illness”, and“ menstruation” and there were some considered to be unique to the physical education department, such as “forgetting to wear gym clothes” and “embarrassing to change clothes”. Among them, only about 20% of the total number of visitors were described in the learning guidance plan. From these facts, we were able to find out the necessity of guaranteeing learning about physical education for visitors who have various reasons for visiting in physical education lessons. |
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
原著 |
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌
巻 32,
号 1,
p. 119-125,
発行日 2022
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |