WEKO3
アイテム
教科等横断的な視点から構想される「総合的な学習の時間」を基軸とした教育課程についての一考察 ―デューイ実験学校の理論と実践の検討を通して―
https://doi.org/10.15112/00014980
https://doi.org/10.15112/00014980fb43ff52-5f46-4342-a9d2-787ddca5ee9a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-11-25 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 教科等横断的な視点から構想される「総合的な学習の時間」を基軸とした教育課程についての一考察 ―デューイ実験学校の理論と実践の検討を通して― | |||||||
言語 | ja | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | the cross-curricular perspective,curriculum,the period of integrated studies,Dewey school | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
ID登録 | ||||||||
ID登録 | 10.15112/00014980 | |||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||
ページ属性 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | A Consideration of a Curriculum Based on the Period of Integrated Studies, Designed from a Cross-Curricular Perspective: Through an Examination of the Theory and Practice of the Dewey School | |||||||
言語 | en | |||||||
著者名(日) |
須谷, 弥生
× 須谷, 弥生
|
|||||||
著者別名 | ||||||||
姓名 | SUTANI, Yayoi | |||||||
著者所属(日) | ||||||||
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 | ||||||||
抄録(日) | ||||||||
本稿は,デューイ実験学校の理論と実践の検討を通して,教科等横断的な視点から構想される,総合的な学習の時間を基軸とした教育課程の編成の在り方を考えていくことを目的とする.教科等横断的視点を持って教育課程を編成するには,特定の教科同士を関連付けることに留まることなく,学習者の視点から探究の過程を捉えることが求められる.本稿全体の考察を通して,第一に,教科等横断的な視点から教育課程を編成する際には,総合的な学習の時間や生活科の重要性を単に強調するのではなく,各教科で構成される教育課程が学習者にとって意味あるつながりに基づいて紡ぎ直されることが求められること,第二に,学習者と学習内容の間の有機的な繋がりを目指した探究課題の設定,それと教科(学問知)への接続は,教科内容(学問知)を理解している教師により行われる必要があるのであり,教師は学習者の生活を学問知(教科内容)へと結びつける重要な役割を担うこと,第三に,学習者と学習内容の有機的な繋がりを作り出すことを目指す教科等横断的な視点に立った教育課程には,カリキュラム・マネジメントによる継続的な改善がもとめられること,が明らかになった. | ||||||||
抄録(英) | ||||||||
en | ||||||||
The purpose of this paper is to consider a curriculum based on the period of integrated studies, designed from the cross-curricular perspective, through an examination of the theory and practice of the Dewey school. To organize a curriculum from the cross-curricular perspective, it is necessary not only to relate specific subjects to each other but also to understand the process of inquiry from the learner’s point of view. Through the consideration, two points were clarified; 1) When organizing a curriculum from the cross-curricular perspective, it is not enough to simply emphasize the importance of the period for integrated studies and living environment studies; it is necessary to organize a curriculum composed of each subject based on connections that are meaningful for learners; 2) Making inquiry tasks that aim for natural connections between learners and the content of learning, and the connection between inquiry tasks and the subject matter (academic knowledge), must be carried out by teachers who understand the subject matter (academic knowledge). Teacher plays an important role when students connect their lives to academic knowledge (subject matter); 3) A curriculum from the cross-curricular perspective that aims to organically connect learners and the content of learning requires continuous improvement through curriculum management. | ||||||||
記事種別(日) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 原著 | |||||||
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌 巻 32, 号 1, p. 99-109, 発行日 2022 |
|||||||
公開者 | ||||||||
出版者 | 川崎医療福祉学会 | |||||||
その他(別言語)の雑誌名 | ||||||||
Kawasaki medical welfare journal | ||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10375470 | |||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||
収録物識別子 | 0917-4605 |