Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2021-05-01 |
タイトル |
|
|
タイトル |
新型コロナウイルス感染症(COVID-19)対策のために遠隔授業を活用した体育実技系必修科目の模索 ―受講学生を対象にしたアンケート調査結果(第1報)― |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
remote learning |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
physical education practice compulsory subject |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
questionnaire survey |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
new infectious disease |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/00014797 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Exploration of Physical Education Practice Compulsory Subjects that Utilized Remote Learning to Combat New Coronavirus Infections (COVID-19): Questionnaire Survey Results for Students (1st Report) |
|
言語 |
en |
著者名(日) |
門利, 知美
文谷, 知明
宮川, 健
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
MONRI, Tomomi |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
BUNYA, Tomoaki |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
MIYAKAWA, Takeshi |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学総合教育センター:川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学総合教育センター:川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学総合教育センター:川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Health and Sports Science Faculty of Health Science and Technology Kawasaki University of Medical Welfare |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Health and Sports Science Faculty of Health Science and Technology Kawasaki University of Medical Welfare |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Health and Sports Science Faculty of Health Science and Technology Kawasaki University of Medical Welfare |
抄録(日) |
|
|
|
本研究は,新型コロナウイルス感染症(COVID-19)対策として,対面授業から遠隔授業に切り替わった体育実技系必修科目の受講学生を対象にアンケート調査を行い,授業内容を再検討することを 目的とした.対象者は431名(男性159名,女性272名)であった.授業形式には VOD 配信型を用い, 配信した静止画や動画を視聴すること,自宅等で運動を実践し,その内容を記録することを課題とし た.その結果,配信資料は静止画よりも動画の方が好感的であること,運動の記録は煩わしい反面, 運動のモチベーションの向上につながることが示された.また,遠隔授業を受けることで目の疲れを 訴える学生が多いこと,運動ツールを工夫することにより肩・首・背中の凝りの改善につながること がわかった.さらには,運動時の工夫や推奨したい運動を情報共有することは,運動意欲をかき立て, 運動の継続に貢献する可能性が示唆された. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
The purpose of this study was to conduct a questionnaire survey of students who took physical education practice compulsory subjects that switched from face-to-face learning to remote learning as a countermeasure against the new coronavirus infection (COVID-19), and to review the learning contents. The subjects of this survey were 431 (159 men and 272 women). The VOD distribution type was used as the lesson format, and the tasks were to watch the distributed still images and videos, practice exercise at home, etc., and record the contents. As a result, it was shown that videos are more favorable than still images, and that recording exercise is troublesome but leads to improvement of exercise motivation. In addition, it was found that many students complain of eye strain by taking remote learning, and that devising exercise tools leads to improvement of stiff shoulders, neck and back. Furthermore, it was suggested that sharing information on exercise ideas and recommended exercises may motivate exercise and contribute to the continuation of exercise. |
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
教育・実践研究 |
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌
巻 30,
号 2,
p. 631-644,
発行日 2021
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |