Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2021-04-27 |
タイトル |
|
|
タイトル |
日独比較による医療的ケア児の保育所受入れの方策の検討 ―ドイツのインクルーシブ保育施設での現地調査から― |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
technology-dependent children |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
nursery school |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
social inclusion |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
medical care |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/00014791 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Study of Inclusive Child Care System for Technology-dependent Children: Investigating the Practice of Social Inclusion in a German Nursery School |
|
言語 |
en |
著者名(日) |
植田, 嘉好子
三上, 史哲
松本, 優作
末光, 茂
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
UEDA, Kayoko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
MIKAMI, Fumiaki |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
MATSUMOTO, Yusaku |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
SUEMITSU, Shigeru |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部医療福祉学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉マネジメント学部医療情報学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部子ども医療福祉学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部医療福祉学科 |
抄録(日) |
|
|
|
日本における医療的ケア児の保育所受入れの方策を検討することを目的に,ドイツで25年間インクルーシブ保育を展開する Lebenshilfe Inklusionskita で観察及び園長への半構造化インタビューを実施した.結果,園児141名中33名が医療的ケアと身体的ケアを要し,経管栄養,ストーマ,導尿,インシュリン注射,食物アレルギー,皮膚疾患,てんかん等に対応していた.2つの総合病院と連携し, 行政指定医師による医療的ケア指示書に基づき,保護者の同意のもと園児への医療的ケアを実施する. 園児は異年齢で障害の有無も混合された4つのグループに分かれ,職員は教育,保育,療育,ソーシャルワークからなる学際的チームで協働していた.園児らが互いの違いに気づき,助け合うことを学ぶよう見守る,多様性を前提としたインクルーシブ保育が実践されていた. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
The aim of this paper is to clarify how to support technology-dependent children at nursery schools in Germany. We visited to observe Lebenshilfe Inklusionskita practicing inclusive child care in Berlin, and conducted a semi- structured interview with the manager. As a result, 33 of 141 children of the facility needed physical and medical care. Medical care was provided in mutual cooperation with 2 general hospitals which had doctors designated by the local government. The children were divided into four groups, and each group consisted of children whose ages and handicaps varied. The staff collaborated in an interdisciplinary team from education, childcare, therapy, and social work. It was suggested that nursery schools in Japan should transit their child care vision from homogeneity to social inclusion, to build a better system for technology-dependent children nationwide. |
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
短報 |
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌
巻 30,
号 2,
p. 579-587,
発行日 2021
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |