Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2020-12-16 |
タイトル |
|
|
タイトル |
自閉症児者のエンパワメント向上のための水中運動教室の取り組み |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
autism,empowerment |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
aquatic exercise |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
swimming |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/00014738 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Evaluation of Aquatic Exercise Classes for Empowerment Improvement for Children with Autism |
|
言語 |
en |
著者名(日) |
和田, 拓真
吉田, 升
村田, めぐみ
斎藤, 辰哉
高原, 皓全
藤澤, 智子
西村, 一樹
小野寺, 昇
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
WADA, Takuma |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
YOSHIDA, Noboru |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
MURATA, Megumi |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
SAITO, Tatsuya |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
TAKAHARA, Terumasa |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
FUJISAWA, Tomoko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
NISHIMURA, Kazuki |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
ONODERA, Sho |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
吉備国際大学保健福祉研究所 |
著者所属(日) |
|
|
|
国立スポーツ科学センター |
著者所属(日) |
|
|
|
吉備国際大学社会科学部スポーツ社会学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部子ども医療福祉学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
広島工業大学環境学部地球環境学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
抄録(日) |
|
|
|
水の物理的特性を活用した水中運動を自閉症児者の個別支援活動に導入し,エンパワメントの向上を目的に2000年1月から水中運動教室を開催している.そこで,自閉症児者に水中運動を行うことによって身体意識能力,時間・空間概念の形成や健康増進に関するエンパワメントが向上するものと仮説立て,水中運動の実践を通じて諸機能の発達を促しエンパワメントの向上を図ることを目的とした水中運動教室を展開している.水中運動プログラムは,参加する自閉症児者の運動レベルに合わせて構成した.プログラムは,「a. 準備体操 → b. 自由遊び → c. サーキットトレーニング → 休憩(10分間)→ d. 平泳ぎストローク練習 → e. グループ練習・個別活動(水慣れ班,泳法練習班)→ f. 水中ダンス」であった.自閉症児者のための水中運動教室に参加が,身体意識能力,時間・空間概念の形成や健康増進に関するエンパワメントが向上に寄与することを示唆される. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
Water exercises utilizing the physical characteristics of water have been introduced into individual support activities for autistic children, and water exercise classes have been held since January 2000 with the aim of improving empowerment. It is hypothesized that water exercise for children with autism would improve their physical consciousness, the concept of time and space, and empowerment related to health promotion. We developed a water exercise classroom for the purpose of improvement. The water exercise program was tailored to the exercise levels of the participating autistic children. The beginners’program included the following: a. Warm-up → b. Free time → c. Circuit Training → Rest (10 min) → d. Breaststroke stroke practice → e. Group practice / individual activities (water practice group, swimming practice group) → f. Water exercises. It is suggested that participation in water exercise class for children with autism contributes to the improvement of physical consciousness, the concept of time and space, and the empowerment of health promotion. |
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
症例報告/事例報告 |
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌
巻 30,
号 1-2,
p. 401-409,
発行日 2020
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |