Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2020-12-10 |
タイトル |
|
|
タイトル |
ASD リスクがある幼児の家族への支援 ―TEACCH の FITT プログラムを参考に― |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
at risk of Autism Spectrum Disorder |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
TEACCH®Autism Program |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Autism Spectrum Disorder |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Family Implemented TEACCH for Toddlers |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
support program for families |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/00014699 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Support Program for Families with Infants at Risk of Autism Spectrum Disorder: In Reference to“Family Implemented TEACCH for Toddlers” |
|
言語 |
en |
著者名(日) |
松田, 紗代
諏訪, 利明
小田桐, 早苗
下田, 茜
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
MATSUDA, Sayo |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
SUWA, Toshiaki |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
ODAGIRI, Sanae |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
SHIMODA, Akane |
著者所属(日) |
|
|
|
特定非営利活動法人岡山県自閉症児を育てる会 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部医療福祉学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部医療福祉学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部医療福祉学科 |
抄録(日) |
|
|
|
本研究は,ASDリスクがある幼児(2名)とその母親に対して,TEACCH® 自閉症プログラムで用いられるASD児への家族支援プログラム(Family Implemented TEACCH for Toddlers: FITT)を参考に全24回の家庭訪問による介入を行った事例研究である.本研究の目的は,家族介入によって家族にどのような変化が起きたかを捉え,家族が支援者と協働する状態の親(共同治療者)になるための家族に対する有効な取り組みについて検討することである.本研究の考察として,家族が共同治療者となる要因は,(1)家庭訪問する形での介入,(2)専門家による親コーチング,(3)子どもの成長の手応え,が挙げられ,これらは国内外のASD の家族支援プログラムとも共通した項目であった.また,ASDリスク児とその家族に対して,ASDの家族支援プログラムを行うことは有効であると考えられた.一方,同じ介入を行ったにもかかわらず,ケースによって育児ストレスの変化は異なった.違いが生じた要因は,(1)子どもの対人的コミュニケーションの発達,(2)家族の協力,(3)家庭内の工夫の実践,が挙げられ,家族ごとの違いを考慮した家族支援を行うことの重要性が示唆された. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
This study is a case study in which intervention was performed for a child at risk of ASD and parents (two families) by home visits with reference to the Family Implemented TEACCH for Toddlers (FITT). The purpose of this study is to understand how family intervention has changed the family, and to examine effective approaches for the family to become parents who cooperate with their supporters (co-therapists). As a result of this study, the factors that caused the family to become co-therapists include (1) intervention in the form of home visit,(2) expert coaching to parents, and (3) parents feel positive about their child’s growth and become positively involved. ASD family support programs for children at risk of ASD and their families were effective. Despite the same intervention, childcare stress varied from case to case. Factors that caused the difference were (1) development of interpersonal communication of children, (2) family cooperation, and (3) practice of ingenuity at home. The importance of family support that takes individual differences among families into account was suggested. |
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
原著 |
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌
巻 30,
号 1-1,
p. 61-72,
発行日 2020
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |