WEKO3
アイテム
反復的な学習-再認課題における記憶手がかりの形成過程-
https://doi.org/10.15112/00014654
https://doi.org/10.15112/000146549b76b981-d527-414c-be36-dfbe6150457c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-06-05 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 反復的な学習-再認課題における記憶手がかりの形成過程- | |||||||
言語 | ja | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | meta cognition | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | metacognitive monitoring | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | cue-utilization approach | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
ID登録 | ||||||||
ID登録 | 10.15112/00014654 | |||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||
ページ属性 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | Formation Process of Mnemonic Cues on Iterative Learning-Recognition Task | |||||||
言語 | en | |||||||
著者名(日) |
山根, 嵩史
× 山根, 嵩史
|
|||||||
著者別名 | ||||||||
姓名 | YAMANE, Takashi | |||||||
著者所属(日) | ||||||||
川崎医療福祉大学医療福祉学部臨床心理学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Clinical Psychology, Faculty of Health and Welfare, Kawasaki University of Medical Welfare | ||||||||
抄録(日) | ||||||||
記憶課題遂行時のメタ認知的モニタリングに対する手がかり利用アプローチによると,学習者が自らの学習過程に関する判断を行う際,学習の初期には項目の提示時間や親密度などの情報が手がかりとされるが,学習が進むにつれて,これらの手がかりが統合された表象(記憶手がかり)に基づく, ヒューリスティックな判断を行うようになるとされている.本研究では,刺激項目の特徴(モーラ数, 親密度)を操作し,項目リストの学習-再認テストを繰り返す実験事態を設定することで,記憶手がかりの形成過程について検討を行った.メタ認知的モニタリング(JOL)の評定値を目的変数,項目の特徴を説明変数とした線形混合モデルによる分析の結果,学習の進行に伴って,JOL 評定値に対するモーラ数の予測力が低下したが,親密度は一貫して JOL 評定値を予測した.この結果は,項目の特徴の種類によって,手がかりとしての利用のされ方が異なる可能性を示しており,学習場面における記憶手がかりの形成に関して新たな示唆が得られた. | ||||||||
抄録(英) | ||||||||
en | ||||||||
According to cue-utilization approach about metacognitive monitoring during memory tasks, when learners make decisions about their learning process, information such as presentation time and familiarity of items are used as a cue at the beginning of learning. However, as learning progresses, an integrated representation of clues (mnemonic cue) is formed and heuristic decisions are made. In this research, we examined the process of forming mnemonic cues by manipulating the characteristics of words (mora number and familiarity) and setting up an experimental situation in which the word list learning-recognition test was repeated. As a result of the analysis by the linear mixture model with the evaluation value of the metacognitive judgment (JOL) as the objective variable and the characteristic of the word as the explanatory variable, it was shown that as the learning progressed, the predictive power of mora for the JOL rating value decreased, but the familiarity consistently predicted the JOL rating value. This result indicates that the method of using cues may vary depending on the characteristics of words, and new suggestions have been obtained regarding the formation of mnemonic cues. | ||||||||
記事種別(日) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 原著 | |||||||
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌 巻 29, 号 2, p. 293-304, 発行日 2020 |
|||||||
公開者 | ||||||||
出版者 | 川崎医療福祉学会 | |||||||
その他(別言語)の雑誌名 | ||||||||
Kawasaki medical welfare journal | ||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10375470 | |||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||
収録物識別子 | 0917-4605 |