Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2020-01-16 |
タイトル |
|
|
タイトル |
高等学校の「書くこと」に関する指導の現状と課題―よりよい高大接続をめざして― |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
information collection |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
reasoning skills |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
writing |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/00014627 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Current Status and Problems of Writing Education in Senior High Schools: Towards Improved Transition from High Schools to Universities |
|
言語 |
en |
著者名(日) |
北澤, 正志
橋本, 美香
國弘, 保明
根来, 麻子
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
KITAZAWA, Masashi |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
HASHIMOTO, Mika |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
KUNIHIRO, Yasuaki |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
NEGORO, Asako |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学総合教育センター |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医科大学語学教室 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学総合教育センター |
著者所属(日) |
|
|
|
甲南女子大学文学部日本語日本文化学科 |
抄録(日) |
|
|
|
社会変動の激しい現代社会においては,確かな情報収集と論理的思考力に基づく課題解決能力の育成が重視されている.こうした学力の育成に,高等学校の学習指導要領で示されている「論理の構成や展開を工夫し,論拠に基づいて自分の考えをまとめること」という意見文の学習は有効である.「書くこと」に関する学習活動は「思考力,判断力,表現力」を鍛え,課題解決に対する資質・能力の向上に繋がる.しかし,大学に入学した時点では,主体的に情報収集を行うという姿勢が身についておらず,事実と意見を区別する表現さえあいまいである.そこで,本稿では,高等学校の「書くこと」に関する学習活動について,具体的にどういう点に課題があるのかを明らかにすることを目的とした.このための方法として,本学の必修科目「文章表現」の受講者を対象としてアンケートを実施し,高等学校の「書くこと」に関する指導の現状と学生の実態を分析した.その結果,高等学校においては,主体的な情報収集,客観性の高い資料に基づいて書くという経験が少ないことが明らかとなった.このことから,大学の初年次教育においては,こうした現状をふまえて指導しなければならないことが示唆された.また,課題解決能力の育成のためには,高等学校の「書くこと」の学習活動における情報収集から推敲にいたるまでの学習過程を具体的に構成する必要があるという今後の課題が明らかとなった. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
The development of problem solving competencies based on solid skills for information collection and reasoning is regarded as crucial in the modern society with rapid social changes. Learning how to write opinions, which is described as “presenting one’s own opinions that are well-structured and are supported by sound reasoning” in the Course of Study for senior high schools, is effective for nurturing such competencies. Learning activities in writing education foster students’capacity to think, judge and express ideas, which leads to enhanced problem-solving qualities and abilities. However, first-year university students are not usually equipped with attitudes to actively collect information or expressions for differentiating between facts and opinions. This paper aims to describe problems concerning learning activities in writing education for senior high school students.In this study, the current status of writing education in senior high schools and students’competencies and learning experience were analyzed through a questionnaire survey administered to the students taking Writing Expressions, a required course at the Kawasaki University of Medical Welfare. The results show that high school students have limited experience with actively collecting information and writing using objective proof. This indicates that the first-year education at universities should reflect such a situation. It is also revealed that a learning process from information collection through revision needs to be clearly organized in writing activities for senior high school students. |
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
資料 |
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌
巻 29,
号 1,
p. 165-173,
発行日 2019
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |