WEKO3
アイテム
コアカリキュラムを網羅した教職課程の実態―教育職員免許法改正に伴う現状と課題―
https://doi.org/10.15112/00014582
https://doi.org/10.15112/000145822c010f4c-9d0b-4b76-b7d0-2cdf38ebc5ba
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-05-31 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | コアカリキュラムを網羅した教職課程の実態―教育職員免許法改正に伴う現状と課題― | |||||||
言語 | ja | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | core curriculum | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | education personnel certification law the teacher education course | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
ID登録 | ||||||||
ID登録 | 10.15112/00014582 | |||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||
ページ属性 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | The Actual Condition of the Teacher Education Course Covering the Core Curriculum: Current Status and Issues Accompanying the Latest Revision of the Education Personnel Certification Law | |||||||
言語 | en | |||||||
著者名(日) |
田中, 真秀
× 田中, 真秀
|
|||||||
著者別名 | ||||||||
姓名 | TANAKA, Maho | |||||||
著者所属(日) | ||||||||
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Health and Sports Science Faculty of Health Science and Technology Kawasaki University of Medical Welfare | ||||||||
抄録(日) | ||||||||
本論は,2016(平成28)年の教育職員免許法の改正に伴い,大学における教員養成のあり方が再検討された実態を踏まえ考察を行う.教員養成に関わる全ての大学で教員養成のカリキュラムが大幅に変更されるに至った経緯と現状を整理することで,教員養成における今後の課題や展望について検討を行う.特に,「教職教養」では「コアカリキュラム」を網羅した教職課程を実施しなければならなくなったことにおける課題について明らかにすることを目的としている.結果,コアカリキュラムの実施により,教員養成の授業内容が規定された.同時に教職教養の授業を担う人材の不足といった課題が生じた. | ||||||||
抄録(英) | ||||||||
en | ||||||||
In this paper, following the revision of the Education Personnel Certification Law in 2016, we examined the actual conditions of how the teacher training at universities has been reappraised. We considered future problems and prospects in teacher training by organizing the circumstances and the current situation of the curriculum of teacher training at all involved universities where teacher training has changed substantially. IN particular, we aimed to clarify the issue in teacher education of having to implement teacher training courses covering the core curriculum. The results showed that the contents of the teacher training classes were prescribed by the implementation the core curriculum. At the same time, problems such as the lack of human resources that could be responsible for teacher education classes occurred. | ||||||||
記事種別(日) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 資料 | |||||||
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌 巻 28, 号 2, p. 493-500, 発行日 2019 |
|||||||
公開者 | ||||||||
出版者 | 川崎医療福祉学会 | |||||||
その他(別言語)の雑誌名 | ||||||||
Kawasaki medical welfare journal | ||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10375470 | |||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||
収録物識別子 | 0917-4605 |