WEKO3
アイテム
看護学生の公衆衛生看護学実習における「健康教育」実施週別の自己評価比較
https://doi.org/10.15112/00014581
https://doi.org/10.15112/00014581fe85e9d2-92f4-4cea-8681-9f95a61bcc69
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-05-31 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 看護学生の公衆衛生看護学実習における「健康教育」実施週別の自己評価比較 | |||||||
言語 | ja | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | health education | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | student at nursing school | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | promoting practice power | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | community health nursing practice | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
ID登録 | ||||||||
ID登録 | 10.15112/00014581 | |||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||
ページ属性 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | Comparison of Nursing Students’ Weekly Self-evaluations for “Health Education” in Community Health Nursing Practical Training | |||||||
言語 | ja | |||||||
著者名(日) |
田中, 富子
× 田中, 富子
|
|||||||
著者別名 | ||||||||
姓名 | TANAKA, Tomiko | |||||||
著者所属(日) | ||||||||
吉備国際大学保健医療福祉学部看護学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Health Science and Social Welfare Department of Nursing Kibi International University | ||||||||
抄録(日) | ||||||||
本研究の目的は,学生が捉えた健康教育を行うための必要条件と,公衆衛生看護学実習3週間の中で健康教育を行った週別と自己評価の関連を分析することにある.公衆衛生看護学実習を履修した4年生22人を対象に調査を行った.学生の自己評価と健康教育を実施した実習週別には有意差を認めなかった.このことは,学生が捉えた【学生の準備性】【指導者の支援】により,実習開始前に健康教育の準備が概ね完了していたことが影響したといえよう.また,学生は健康教育を準備する過程をとおし単独実施への覚悟を決め,指導者や対象者から肯定的なメッセージを受けたことで自信を獲得し,【学生の達成感】に至ったと考えられる.しかし,「参加者が相互に話し合える雰囲気づくり」への 自己評価が低かったことは,実習開始前の【実習体制】を実習施設と大学が連携して構築する必要があるといえる. | ||||||||
抄録(英) | ||||||||
en | ||||||||
This study aimed to analyze the conditions necessary for implementing health education that facilitates nursing students’ comprehension and elicits positive perceptions and behaviors with regard to weekly self-evaluations of health education spanning three weeks of practical training in community health nursing. Participants in the study consisted of 22 fourth-year nursing students who had enrolled for this training. No significant differences were observed in the students’ self-evaluations for each week of practical training when health education was being implemented. This suggests the influence of how, due to the students’ grasp of “readiness” and “support from instructors,” their preparations for health education were generally completed before the start of practical training. In addition, the students also decided to prepare mentally for a single implementation through the process of preparing for health education and gained confidence owing to positive messages received from instructors and partners, which were believed to lead to “the students’ sense of accomplishment.” However, the fact that the students had low self-evaluations with regard to “creating an atmosphere in which participants can talk to one another” suggests the need to build a “practical training structure” in partnership with the university and the training facility before the start of practical training. | ||||||||
記事種別(日) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 資料 | |||||||
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌 巻 28, 号 2, p. 485-492, 発行日 2019 |
|||||||
公開者 | ||||||||
出版者 | 川崎医療福祉学会 | |||||||
その他(別言語)の雑誌名 | ||||||||
Kawasaki medical welfare journal | ||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10375470 | |||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||
収録物識別子 | 0917-4605 |