ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 川崎医療福祉学会誌
  2. Vol.17
  3. No.2

介護保険サービス利用者のサービスに対する満足度尺度の妥当性および信頼性

https://doi.org/10.15112/00012944
https://doi.org/10.15112/00012944
f3a81171-b9ea-4559-816f-de004b54ae46
名前 / ファイル ライセンス アクション
09_takami.pdf PDF (1.9 MB)
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2008-01-01
タイトル
タイトル 介護保険サービス利用者のサービスに対する満足度尺度の妥当性および信頼性
言語
言語 jpn
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 long-term care insurance services
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 customer satisfaction
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15112/00012944
ID登録タイプ JaLC
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Validity and Reliability of the Scale of Users' Satisfaction with Services Received under the Long-term Care Insurance System
論文名よみ
その他のタイトル カイゴ ホケン サービス リヨウシャ ノ サービス ニタイスル マンゾクド シャクド ノ ダトウセイ オヨビ シンライセイ
著者名(日) 高見, 千恵

× 高見, 千恵

高見, 千恵

Search repository
忠津, 佐和代

× 忠津, 佐和代

忠津, 佐和代

Search repository
水子, 学

× 水子, 学

水子, 学

Search repository
著者別名
姓名 Takami, Chie
著者別名
姓名 Tadatsu, Sawayo
著者別名
姓名 Mizuko, Manabu
著者所属(日)
関西福祉大学看護学部看護学科
著者所属(日)
川崎医療福祉大学医療福祉学部保健看護学科
著者所属(日)
川崎医療福祉大学医療福祉学部臨床心理学科
著者所属(英)
en
Faculty of Nursing, Kansai University of Social Welfare
著者所属(英)
en
Department of Nursing, Faculty of Health and Welfare, Kawasaki University of Medical Welfare
著者所属(英)
en
Department of Clinical Psychology, Faculty of Health and Welfare, Kawasaki University of Medical Welfare
抄録(日)
本研究の目的は,介護保険サービスにおけるアウトカム指標としてのサービス満足度の評価尺度を開発する前段階として,設問項目の内容の信頼性,妥当性を検討することである.研究方法は,質問紙調査であり,対象は高齢者支援センター18ヶ所に併設されている訪問看護ステーション,デイケアセンター,デイサービスセンター,ヘルパーステーションで介護保険サービスを利用している325人である.分析方法では,測定尺度としての構成概念妥当性を検証するため探索的因子分析と信頼性を確認するため信頼性分析(Cronbachのα係数を算出)を実施した.探索的因子分析の結果,サービス満足度は「ケアマネジャーの対応」,「サービスのアウトカム」,「サービス提供者への対応」,「サービスへの利用者ニード」,「サービスへの不満」の5因子で構成されていることが明らかとなった.また,信頼性分析の結果,各下位尺度のCronbachのα係数は「サービスへの不満」を除き,0.7以上であった.また,家族構成との関連性については,「ケアマネジャーの対応」と「サービス提供者への対応」に有意な差が認められ,「1人暮らし」は「2世代同居」「夫婦のみ」よりも低かった.以上より,介護保険制度におけるケアマネジメントによって提供されたサービスの満足度を評価する測定用具として許容できる信頼性,妥当性を持つことが示された.
抄録(英)
en
Validity and Reliability of the Scale of Users' Satisfaction with Services Received under the Long-Term Care Insurance System. The purpose of this study was to evaluate the validity and reliability of questionnaire used to quantify users' satisfaction with services received under the long-term care insurance system. The questionnaire survey was administered to 325 users of elderly care facilities. The construct validity of the satisfaction scale was tested by using a factor analysis and its reliability (internal consistency) was assessed. Factor analysis yielded five separate factors: reactions of care managers, service outcomes, reactions of service providers, users' need of services, and dissatisfaction with services. In addition, reliability alpha coefficients of the total and subscales were >0.70, except for dissatisfaction with services. Elderly users living alone were more likely to report less satisfaction with reactions of care managers and service providers than others. These findings support the reliability and validity of the scale.
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 原著
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Original Paper
書誌情報 川崎医療福祉学会誌

巻 17, 号 2, p. 343-351, 発行日 2008
公開者
出版者 川崎医療福祉学会
その他(別言語)の雑誌名
Kawasaki medical welfare journal
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10375470
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0917-4605
URL
内容記述タイプ Other
内容記述 http://www.kawasaki-m.ac.jp/soc/mw/journal/jp/2008-j17-2/09_takami.pdf
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 10:47:04.720491
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3