Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2008-01-01 |
タイトル |
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タイトル |
介護保険サービス利用者のサービスに対する満足度尺度の妥当性および信頼性 |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
long-term care insurance services |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
customer satisfaction |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
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ID登録 |
10.15112/00012944 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
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その他のタイトル |
Validity and Reliability of the Scale of Users' Satisfaction with Services Received under the Long-term Care Insurance System |
論文名よみ |
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その他のタイトル |
カイゴ ホケン サービス リヨウシャ ノ サービス ニタイスル マンゾクド シャクド ノ ダトウセイ オヨビ シンライセイ |
著者名(日) |
高見, 千恵
忠津, 佐和代
水子, 学
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著者別名 |
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姓名 |
Takami, Chie |
著者別名 |
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姓名 |
Tadatsu, Sawayo |
著者別名 |
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姓名 |
Mizuko, Manabu |
著者所属(日) |
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関西福祉大学看護学部看護学科 |
著者所属(日) |
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川崎医療福祉大学医療福祉学部保健看護学科 |
著者所属(日) |
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川崎医療福祉大学医療福祉学部臨床心理学科 |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Nursing, Kansai University of Social Welfare |
著者所属(英) |
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en |
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Department of Nursing, Faculty of Health and Welfare, Kawasaki University of Medical Welfare |
著者所属(英) |
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en |
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Department of Clinical Psychology, Faculty of Health and Welfare, Kawasaki University of Medical Welfare |
抄録(日) |
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本研究の目的は,介護保険サービスにおけるアウトカム指標としてのサービス満足度の評価尺度を開発する前段階として,設問項目の内容の信頼性,妥当性を検討することである.研究方法は,質問紙調査であり,対象は高齢者支援センター18ヶ所に併設されている訪問看護ステーション,デイケアセンター,デイサービスセンター,ヘルパーステーションで介護保険サービスを利用している325人である.分析方法では,測定尺度としての構成概念妥当性を検証するため探索的因子分析と信頼性を確認するため信頼性分析(Cronbachのα係数を算出)を実施した.探索的因子分析の結果,サービス満足度は「ケアマネジャーの対応」,「サービスのアウトカム」,「サービス提供者への対応」,「サービスへの利用者ニード」,「サービスへの不満」の5因子で構成されていることが明らかとなった.また,信頼性分析の結果,各下位尺度のCronbachのα係数は「サービスへの不満」を除き,0.7以上であった.また,家族構成との関連性については,「ケアマネジャーの対応」と「サービス提供者への対応」に有意な差が認められ,「1人暮らし」は「2世代同居」「夫婦のみ」よりも低かった.以上より,介護保険制度におけるケアマネジメントによって提供されたサービスの満足度を評価する測定用具として許容できる信頼性,妥当性を持つことが示された. |
抄録(英) |
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en |
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Validity and Reliability of the Scale of Users' Satisfaction with Services Received under the Long-Term Care Insurance System. The purpose of this study was to evaluate the validity and reliability of questionnaire used to quantify users' satisfaction with services received under the long-term care insurance system. The questionnaire survey was administered to 325 users of elderly care facilities. The construct validity of the satisfaction scale was tested by using a factor analysis and its reliability (internal consistency) was assessed. Factor analysis yielded five separate factors: reactions of care managers, service outcomes, reactions of service providers, users' need of services, and dissatisfaction with services. In addition, reliability alpha coefficients of the total and subscales were >0.70, except for dissatisfaction with services. Elderly users living alone were more likely to report less satisfaction with reactions of care managers and service providers than others. These findings support the reliability and validity of the scale. |
記事種別(日) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
原著 |
記事種別(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Original Paper |
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌
巻 17,
号 2,
p. 343-351,
発行日 2008
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公開者 |
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出版者 |
川崎医療福祉学会 |
その他(別言語)の雑誌名 |
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Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
0917-4605 |
URL |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
http://www.kawasaki-m.ac.jp/soc/mw/journal/jp/2008-j17-2/09_takami.pdf |