WEKO3
アイテム
大学生のキャリア形成に社会的責任概念を導入した「消費者教育」の展開
https://doi.org/10.15112/00012890
https://doi.org/10.15112/000128905fb147f8-269a-4372-aa6f-dd16e0919658
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2007-01-01 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 大学生のキャリア形成に社会的責任概念を導入した「消費者教育」の展開 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | consumer education | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | career design | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | career selection | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | corporate social responsibility (CSR) | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | hospital social responsibility (HSR) | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15112/00012890 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
ページ属性 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | The Integration of Consumer Education and Career Design from a Viewpoint of Social Responsibility | |||||||||
論文名よみ | ||||||||||
その他のタイトル | ダイガクセイ ノ キャリア ケイセイ ニ シャカイテキ セキニン ガイネン オ ドウニュウシタ ショウヒシャ キョウイク ノ テンカイ | |||||||||
著者名(日) |
田村, 久美
× 田村, 久美
× 水谷, 節子
|
|||||||||
著者別名 | ||||||||||
姓名 | Tamura, Kumi | |||||||||
著者別名 | ||||||||||
姓名 | Mizutani, Setsuko | |||||||||
著者所属(日) | ||||||||||
川崎医療福祉大学医療福祉マネジメント学部医療秘書学科 | ||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||
ノートルダム清心女子大学人間生活学部人間生活学科 | ||||||||||
抄録(日) | ||||||||||
本研究の目的は,学生のキャリア形成が消費者教育とどのようにかかわるのか,を探究することである.この探究においては,医療職をめざす学生のキャリアに焦点を当て,キャリア形成と消費者教育を結ぶ概念が,「企業の社会的責任(CSR:Corporate Social Responsibility)」という基礎概念に求められ,その応用概念が「病院の社会的責任(HSR:Hospital Social Responsibility)」であることを論じる.そして,学生のキャリア形成にかかわる職業選択には,「社会的責任」が重要な媒介概念であることを論証するものである.そのことによって消費者教育に教授項目として社会的責任を取り入れる意味・意義が明らかになる.すなわち,「キャリア形成と消費者教育の統合化」による消費者教育の展開を可能にするのである. そこで,学生の現状を求めた基礎データを収集するためにアンケート調査を実施した.調査内容は,1消費者教育の受講経験,2職業選択の条件について,の2点である.これらの得られた結果に基づき,「消費者教育とキャリア形成にかかわるCSR」を教授項目として導入することの必要性について実証した. 以下は,考察によって導き出された4点である. 1)「よりよく生きるための消費者」としての生活基盤をつくる前提で,学生は「自立した消費者」としてのキャリア形成を企図する必要がある.すなわち,学生のキャリアを考える場合,まず「個の視点」から捉えることが重要になる. 2)その上で,人生の節目となる職業選択の意思決定の際に,CSRの応用概念であるHSRを十分に認識する必要がある. 3)つまり,キャリアに対する問題意識をもち,生涯を通じた働き方や生き方を踏まえることによって,主体的で自立的なキャリア形成へと接近できる. 4)したがって,キャリア形成にかかわるCSRを教授項目として消費者教育に取り入れることの意義は非常に大きい. 今後の課題は,以上のことを踏まえて,「キャリア・デベロップメント消費者教育プログラム(CDCEP:Career Development Consumer Education Program)」を構築することである. | ||||||||||
抄録(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
At a time when there is increasing attention on `career design', we decided to investigate how best `consumer education' and `career design' can be integrated. Our research centered on university students who were aiming to work in the medical professions and shows that the concepts of CSR assist in the effective integration of `career design' and `consumer education'. This integrated style of study can be paraphrased as `Consumer Education for Career Design'. We conducted investigations in order to understand how consumer education lectures were perceived and what were the conditions that affected student's career choices. We believe our findings highlight the need to introduce CSR for `career design' as a component in consumer education. Our main findings can be summarized as follows: 1)Students should be able to realize the career that reflects their individual perspective on the basis of their life as a consumer. 2)On that basis, it is essential to recognize the value of HSR as an applied concept of CSR when students decide which career path to take - decisions that impact substantially on the direction of our life. 3)In short, the way to approach career design in an autonomous and independent manner is to be aware of the issues associated with specific careers and have a clear idea of how we wish to live and work throughout our lives. 4)Therefore we can say that the points above show the significance of incorporating CSR in career design as a component of consumer education. Our next challenge is developing an effective Career Development Consumer Education Program (CDCEP). | ||||||||||
記事種別(日) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 原著 | |||||||||
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌 巻 16, 号 2, p. 315-324, 発行日 2007 |
|||||||||
公開者 | ||||||||||
出版者 | 川崎医療福祉学会 | |||||||||
その他(別言語)の雑誌名 | ||||||||||
Kawasaki medical welfare journal | ||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN10375470 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 0917-4605 | |||||||||
URL | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | http://www.kawasaki-m.ac.jp/soc/mw/journal/jp/2007-j16-2/17_tamura.pdf |