WEKO3
アイテム
大学における福祉科教育法の課題 :高等学校福祉科教員養成のあり方を考える
https://doi.org/10.15112/00012740
https://doi.org/10.15112/00012740debf302b-46c7-4df3-bd98-80428b31eb24
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2005-01-01 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 大学における福祉科教育法の課題 :高等学校福祉科教員養成のあり方を考える | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
ID登録 | ||||||||
ID登録 | 10.15112/00012740 | |||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||
ページ属性 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | Problems with Educational Methods for College Welfare Courses : Evaluation of Teacher-training Methods for High School Welfare Course | |||||||
論文名よみ | ||||||||
その他のタイトル | ダイガク ニオケル フクシカ キョウイクホウ ノ カダイ コウトウ ガッコウ フクシカ キョウイン ヨウセイ ノ アリカタ オ カンガエル | |||||||
著者名(日) |
保住, 芳美
× 保住, 芳美
|
|||||||
著者別名 | ||||||||
姓名 | Hozumi, Yoshimi | |||||||
著者所属(日) | ||||||||
川崎医療福祉大学医療福祉学部医療福祉学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Medical Social Work, Faculty of Medical Welfare, Kawasaki University of Medical Welfare | ||||||||
抄録(日) | ||||||||
平成15年度より,高等学校学習指導要領が改訂され,新教科「福祉」が導入された.これは平成10年7月の教育課程審議会の答申により,高齢化の進展等に伴い,介護福祉士などの福祉に関する人材の養成の必要性に対応するために新設されたものである.これを受け平成13年度より,福祉系大学を中心として高等学校教諭一種免許状「福祉」取得可能な教員養成課程が設置された.しかし,教科「福祉」の教員養成は多くの問題をもったままのスタートであった.その主なものとして,免許を付与するに値する教育内容が十分に盛り込まれていない.全国統一のシラバスがない.高等学校福祉科で望む教員と大学で養成した教員との間にギャップがあるなどである.教科「福祉」の教員免許状は,社会福祉に関する専門的知識(ソーシャルワーク)と,介護に関する知識・技術等(ケアワーク)の両方を指導する力が要求される.しかし,従来の大学教育はソーシャルワーク教育とケアワーク教育とが分離した状態であり,相互関連性は不十分であった.今後は,高等学校の教育内容を盛り込んだ最低基準を示す全国統一のシラバスを作成する必要がある. | ||||||||
抄録(英) | ||||||||
en | ||||||||
With a revision of the government curriculum guidelines for high school, "welfare" was introduced as a new subject in 2003. This subject was created with the aging of society in mind, to meet the necessity for the development of human resources capable of handling welfare activities, such as care workers, on the basis of the report of the Curriculum Council in July, 1998. In this connection, teacher-training courses that can grant grade 1 high school teachers' licenses in "welfare" were established in 2001 in colleges, particularly those specializing in welfare. However, the subject "welfare" was created with many problems remaining unsolved. Among these problems were that the courses did not have sufficient content worthy of the license that there was no uniform syllabus applied nationwide, and that there were gaps between the qualification of teachers needed for high school welfare courses and those that college teachers-training courses can provide. The teaching license for the subject "welfare" assumes that the licensee has the ability to teach expert knowledge of social welfare (social work), and knowledge and skill of care (care work). However, in conventional college education, social work and care work have been separated and been poorly interrelated. For the future, a national uniform syllabus that integrates the educational contents at high school and shows the minimum standards must be prepared. | ||||||||
記事種別(日) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 原著 | |||||||
記事種別(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Original Paper | |||||||
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌 巻 14, 号 2, p. 239-247, 発行日 2005 |
|||||||
公開者 | ||||||||
出版者 | 川崎医療福祉学会 | |||||||
その他(別言語)の雑誌名 | ||||||||
Kawasaki medical welfare journal | ||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10375470 | |||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 0917-4605 | |||||||
レポート・演題番号 | ||||||||
teaching methods for welfare courses | ||||||||
URL | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | http://www.kawasaki-m.ac.jp/soc/mw/journal/jp/2005-j14-2/03_hozumi.pdf |