Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2004-01-01 |
タイトル |
|
|
タイトル |
模擬患者(SP)を導入した看護面接教育の取り組みとその課題 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
simulated patient |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
student nurse |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
facilitator |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
communication |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
educational effect |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/00012720 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Nursing Interview Education Using Simulated Patients (SP) and Challenges |
論文名よみ |
|
|
その他のタイトル |
モギ カンジャ SP オ ドウニュウ シタ カンゴ メンセツ キョウイク ノ トリクミ ト ソノ カダイ |
著者名(日) |
竹田, 恵子
太湯, 好子
谷坂, 佳苗
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Takeda, Keiko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Futoyu, Yoshiko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Tanisaka, Kanae |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部保健看護学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
岡山県立大学保健福祉学部看護学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部保健看護学科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
/ |
抄録(日) |
|
|
|
本研究では,SP(simulated patient)を導入した看護面接演習を通して得た学生の学びの内容から,学生の学習の成果および看護面接教育の意義と課題について考察した.対象は,本学の保健看護学科2年次生118人(平成14年度66人,平成15年度52人)である.分析は,演習後に実施した質問紙への回答をもとに,14年度生と15年度生に分けて検討した.その結果,以下のことが明らかになった.SPを導入した看護面接演習は,14年度生,15年度生ともに有意義なコミュニケーション学習となった.学生はSPと真剣に向き合い,体感的に学ぶことで学習を深めた.また,コミュニケーションの難しさに出会い,かかわりの手がかりを得ると共に,コミュニケーションの深さや,看護職に求められるコミュニケーション,看護の難しさ等のコミュニケーション学習における今後の課題に気づき,学習を発展させたいと考えた.一方,教育の視点からとらえると,SPと学生と教師との共同学習は,リアリティが高く,実感を伴う考える学習となった.考える学習は,学生に自己理解や患者理解の深まりをもたらし,新たな発見や実習前の事前学習など次の学習へのステップとなることが示された.教師は,学習環境の調整と演習の進行というファシリテーターとしての役割や看護職者である教師としての役割を通して,学生の学習を促進し,支え,深めていたことが示された.SPを導入した看護面接演習は,有効な看護面接教育の方法である.しかし,14年度生と15年度生の学びの深さに違いがみられたことから,演習の構成やSPの教材化が今後問われる課題である.また,SPの導入にあたってはその利点と限界を理解して演習を組み立てる必要があることが示された. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
The present study investigated the results of using simulated patients (SP) on student learning of nursing interviews, and considered the significance and problems of nursing interview education. Second-year nursing students (n=118) were given a questionnaire survey in 2002 (n=66) and 2003 (n=52). The results showed that SP is an effective tool for developing the communication skills of nursing students. The students deepened their understanding of nursing interviews with practical experience. Students strengthened their desire for learning. From an educational viewpoint, students and teachers who collaborated on SP found themselves in a reality-live situation that allowed the students to learn in an almost real-time environment. Learning that involves thinking allows the students to deepen their understanding of themselves and patients, and to prepare for the next stage of learning. Teachers were supporting student learning as facilitators and professional nurses. The teaching of nursing interview techniques using SP is an effective method. However, since a difference in the level of learning was observed between 2002 and 2003, it will be necessary to develop the composition of the classes and SP as a learning tool. In addition, it is necessary to understand the advantages and limits of SP when designing a curriculum. |
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
原著 |
記事種別(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Original Paper |
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌
巻 14,
号 1,
p. 27-40,
発行日 2004
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |
URL |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
http://www.kawasaki-m.ac.jp/soc/mw/journal/jp/2004-j14-1/j10_takeda.pdf |