WEKO3
アイテム
<原著>学校における医療的ケアへの対応に関する研究 : 法の整備とケア提供者の養成を中心に
https://doi.org/10.15112/00012541
https://doi.org/10.15112/00012541c89fb18d-c76e-4138-b2de-d7527f65c8db
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2000-12-25 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | <原著>学校における医療的ケアへの対応に関する研究 : 法の整備とケア提供者の養成を中心に | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | CHILDREN WITH SPECIAL HEALTH CARE NEEDS | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | SCHOOL FOR THE PHYSICALLY HANDICAPPED | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | LAW REGARDING THE MEDICAL | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | NURSE TEACHER | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
ID登録 | ||||||||
ID登録 | 10.15112/00012541 | |||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||
ページ属性 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | <Original Paper>Children with Special Health Care Needs and Provisions for ther Care in Schools | |||||||
著者名(日) |
津島, ひろ江
× 津島, ひろ江
|
|||||||
著者別名 | ||||||||
姓名 | TSUSHIMA, Hiroe | |||||||
著者所属(日) | ||||||||
川崎医療福祉大学医療福祉学部保健看護学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Nursing, Faculty of Medical Welfare Kawasaki University of Medical Welfare | ||||||||
抄録(日) | ||||||||
近年, 養護学校では医療的ケアを要する児童生徒が増加している.しかし, 受け入れるための条件整備は十分とは言えず, 地域間の差は大きい実態が把握された.特に問題となっているのは, 法, 人的, 物的条件が不十分なままに学級担任や養護教諭がケアを実施していることであり, 医療的ケアの法整備, ヘルスケアを担う養護教諭の養成, 看護婦(士)配置, 訪問看護婦(士)の派遣などが重要であることが示唆された. | ||||||||
抄録(英) | ||||||||
en | ||||||||
In recent years , the number of chirdren in schools for children with special health care needs has been increasing. The quality of care provided by the schools and the number of care providers are insufficient and differ widely among schools. One of the major problems is the lack of laws regulating the special health care of these children at school. Nurse teachers provide medical care with no laws regulating care, no specifically trained nurses, and insufficient school facilities. On the basis of the findings in this study, it was concluded that the following are necessary : (1) establishing laws for regulating the care of children with special medical care needs in schools; (2) training nurse teachers so that they are able to give first aid; (3) hiring school nurses ; (4) establishing a system in which visiting nurses are avaiable. | ||||||||
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌 巻 10, 号 2, p. 263-272, 発行日 2000-12-25 |
|||||||
公開者 | ||||||||
出版者 | 川崎医療福祉学会 | |||||||
その他(別言語)の雑誌名 | ||||||||
Kawasaki medical welfare journal | ||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10375470 | |||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 0917-4605 |