WEKO3
アイテム
<原著>アメリカ合衆国における健康障害児の統合教育とヘルス・ケアサービス : 個別障害者教育法と判例を中心に
https://doi.org/10.15112/00012494
https://doi.org/10.15112/000124941ae5b86b-b6ad-4c17-bc27-e4a705a01e2f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1999-12-25 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | <原著>アメリカ合衆国における健康障害児の統合教育とヘルス・ケアサービス : 個別障害者教育法と判例を中心に | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | INDIVISUALS WITH DISABILITIES EDUCATION ACT | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | HEALTH IMPAIRMENTS | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | HEALTH-CARE SERVICE | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | INCLUSIVE EDUCATION | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15112/00012494 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
ページ属性 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | <Original Paper>Issues on Inclusive Education and Health-Care Services for Students with Disabilities in the United States | |||||||||
著者名(日) |
吉利, 宗久
× 吉利, 宗久
× 津島, ひろ江
|
|||||||||
著者別名 | ||||||||||
姓名 | YOSHITOSHI, Munehisa | |||||||||
著者別名 | ||||||||||
姓名 | TSUSHIMA, Hiroe | |||||||||
著者所属(日) | ||||||||||
兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科・岡山大学 | ||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||
川崎医療福祉大学医療福祉学部保健看護学科 | ||||||||||
抄録(日) | ||||||||||
本研究においては, アメリカ合衆国における健康障害児の統合教育をとりあげ, ヘルス・ケアサービスとの関係から今日的課題を探った.近年では, 個別障害者教育法(IDEA)における統合教育の要求や医療技術の進歩とともに, 健康障害児が通常の教育環境において教育を受ける機会が拡大している.それに伴い, 教育現場においても, 教育者が複雑なヘルスケアへの対応を求められるようになってきた.しかしながら, それと同時に, 「特殊教育及び関連サービス」の枠組みの中でのヘルス・ケアの性質や範囲をめぐる議論がなされ, 訴訟においても大きな争点となっている.そこで, 健康障害児の教育状況を把握し, ヘルス・ケアをめぐる法解釈と判例を中心に検討を進めた.また, ケアサービスの提供システムに関する実態と問題点についても言及した. | ||||||||||
抄録(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
The purpose of this study was to examine the issues of inclusive education and health care service for students with health impairments in the United States. Recently, there are more such students in public schools due to the requirement for education in the least restrictive environments under the Individuals with Disabilities Education Act (IDEA) and advances in medical science and technolgy. Consequently, teachers are more likely than ever to be faced with complex health care situations, including some that are important for supporting life. However, the level, the nature and the extent of health care service to be provided for disabled is being contested eligible to receive special education and related services in federal and state courts. To clarify related issues, the conditions of special education for impaired children and the interpretation of the regulations for health care services in public schools are disscussed. Additionally, the present state and problems in the service delivery system for health care are examined. | ||||||||||
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌 巻 9, 号 2, p. 225-233, 発行日 1999-12-25 |
|||||||||
公開者 | ||||||||||
出版者 | 川崎医療福祉学会 | |||||||||
その他(別言語)の雑誌名 | ||||||||||
Kawasaki medical welfare journal | ||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN10375470 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 0917-4605 |