Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
1997-01-01 |
タイトル |
|
|
タイトル |
近年の大学における看護教育の動向 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
nursing |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
baccalaureate education |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/00012399 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Studies on Baccalaureate Nursing Education in Japan |
論文名よみ |
|
|
その他のタイトル |
キンネン ノ ダイガク ニオケル カンゴ キョウイク ノ ドウコウ |
著者名(日) |
小野, 和美
斉藤, 泰一
鈴井, 江三子
津島, ひろ江
山口, 三重子
柳, 修平
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Ono, Kazumi |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Saito, Taiichi |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Suzui, Emiko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Tsushima, Hiroe |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Yamaguchi, Mieko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Ryu, Shuhei |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部保健看護学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部保健看護学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部保健看護学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部保健看護学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部保健看護学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療福祉学部保健看護学科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Nursing, Faculty of Medical Welfare, Kawasaki University of Medical Welfare |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Nursing, Faculty of Medical Welfare, Kawasaki University of Medical Welfare |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Nursing, Faculty of Medical Welfare, Kawasaki University of Medical Welfare |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Nursing, Faculty of Medical Welfare, Kawasaki University of Medical Welfare |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Nursing, Faculty of Medical Welfare, Kawasaki University of Medical Welfare |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Nursing, Faculty of Medical Welfare, Kawasaki University of Medical Welfare |
抄録(日) |
|
|
|
医学や医療技術の高度化や地域ケアの進展などを背景に, 高度で多様な看護ケアへのニーズが高まり, 大学での看護教育が強く要求され, 本学保健看護学科もこれに応える責務を担っている.そこで, 本学科が設立した当時の看護系40大学が掲げている理念・目的, およびそれを実現していくためのカリキュラムや教育の制度を検討し, 大学における看護教育の現状と問題点を考察した.現行の保健婦・助産婦・看護婦養成制度が資格取得や生涯教育のあり方に制約を与えているが, 全人的にあらゆる領域で専門的なケアを担う専門家養成を目指し, 各大学が独自性のあるカリキュラム編成に努めている.看護系大学が社会的要請に十分応えるためには, 制度や態勢などの環境整備の問題が緊急の課題である. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
This article describes the first phase of the rapid increase of Japanese baccalaureate education in nursing. Programs proposed philosophy, curriculum and the organization of nursing at universities are discussed. A wide range of thinking on nursing education is involved to meet the changing needs of society, which is demanding a higher quality of care and an expansion of community care. There are six types of curriculums for the acquisition of a license. Although it requires a revision of nursing education, nursing licenses, under the present law, are issued for registered nurse, public health nurse, midwife and school nurse. Nursing schools have faced many problems in devising curriculums to fit the criteria. An effort is being made continuing education to as many people as possible, but the problems of regulation of credits hours, availability of time and interchangeablility of course credit make the expansion difficult. Nursing curriculum in baccalaureate education has played a central role in developing the profession. However, the present system leaves much room for improvement. |
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌
巻 7,
号 2,
p. 309-316,
発行日 1997
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |