Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
1995-01-01 |
タイトル |
|
|
タイトル |
タイプの異なる学習障害児2症例の言語訓練効果 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
different types of learning disabled chileren |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
early speech therapy and its effect |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
abilities required for learning |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
role of speech therapist and parents |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/00012274 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Speech Therapy Effect on Two Different Types of Cases of Learning Disabled Children |
論文名よみ |
|
|
その他のタイトル |
タイプ ノ コトナル ガクシュウ ショウガイジ ノ 2 ショウレイ ノ ゲンゴ クンレン コウカ |
著者名(日) |
森, 寿子
中野, 智加子
古川, いずみ
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Mori, Toshiko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Nakano, Chikako |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Furukawa, Izumi |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部感覚矯正学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部感覚矯正学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部感覚矯正学科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Sensory Science, Faculty of Medical Professions, Kawasaki University of Medical Welfare |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Sensory Science, Faculty of Medical Professions, Kawasaki University of Medical Welfare |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Sensory Science, Faculty of Medical Professions, Kawasaki University of Medical Welfare |
抄録(日) |
|
|
|
2症例の結果から, LDに対する指導においては, 以下の諸点が重要であり, STはLD児に対してこれらの諸点に留意しながら, 訓練を行っていく必要があることが示唆された.1.2症例の臨床像(問題点)は異なっていた.このことを踏まえて, できるだけ早期にLDの問題点を発見し, それぞれの臨床像(問題点)に応じた訓練を脳が可塑性に富む乳幼児期より長期に渡って継続し, 脳の正常発達を援助することでLDを予防することが重要であった.2.LDで最も問題になる読み書き能力を伸ばすためには, 脳の成熟によって規定される言語獲得学習の階層性に応じた早期訓練が必要であった.3.LDは個人内の学習能力の不均衡, ことばを換えると, 学習で必要とされる知的能力を統括する能力の欠如によって生じると考えられ, LDを予防するためには, 音声言語能力・言語性知能・動作性知能がバランスよく正常に発達していることが重要であった.4.LDに対する親の理解と認識, ならびに訓練に対する親の積極性や主体性の程度が, 訓練効果に大きく影響した.このため, LD児の指導においては, 親の指導を積極的に行うことが必要であった.以上の諸点に留意して早期訓練を行うことが, STの重要な役割といえ, 適切な訓練を行うことでLDは予防できると考えられた. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
We reported clinical outcomes of 2 learning disabled cases. These results suggested the following points to carry out speech therapy for LD child. 1. There were different clinical status in 2 cases. And so, it was important to detect the problems of LD as soon as possible, to carry out speech therapy as long as possible from infantile era, and to prevent child from become LD. 2. To develop the reading and writing ability, it was necessary to carry out speech therapy corresponding with the hierarchy of language acquisition prescribed the matu-rity of brain. 3. LD occured by the unbalance of learning ability of introindividual. To prevent him from become LD, it was important to develop speech ability, verbal IQ and perfomance IQ normally as equal. 4. Parental leadership had a remarkable effect to speech therapy of LD. And so, it was necessary to counsel to parents. The important role of ST is to carry out early speech therapy paying attention to above points. |
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌
巻 5,
号 1,
p. 135-146,
発行日 1995
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |