Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
1995-01-01 |
タイトル |
|
|
タイトル |
重度聴覚障害に学習障害を合併した1症例の指導経過 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
profoundly hearing-impairment |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
learning disabilities |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
auditory training |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
training to central nervous system |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
learning of language |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/00012273 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Clinical Progress of One Profoundly Hearing-impaired Child with Learning Disabilities |
論文名よみ |
|
|
その他のタイトル |
ジュウド チョウカク ショウガイ ニ ガクシュウ ショウガイ オ ガッペイシタ 1 ショウレイ ノ シドウ ケイカ |
著者名(日) |
森, 寿子
長安, 吏江
吉岡, 豊
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Mori, Toshiko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Nagayasu, Rie |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Yoshioka, Yutaka |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部感覚矯正学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部感覚矯正学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部感覚矯正学科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Sensory Science, Faculty of Medical Professions, Kawasaki University of Medical Welfare |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Sensory Science, Faculty of Medical Professions, Kawasaki University of Medical Welfare |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Sensory Science, Faculty of Medical Professions, Kawasaki University of Medical Welfare |
抄録(日) |
|
|
|
重度聴覚障害に学習障害を合併した1症例Y.T。の就学前言語訓練経過をまとめ, 同様の症例N.Y.と比較した.その結果, 以下の知見を得た.1.1歳2ヶ月より言語訓練を開始した症例Y.T.は, 両耳100dB以上の重度聴覚障害に学習障害を合併していたにも関わらず, 訓練効果が著明で, 就学時には正常な音声言語能力と読み書き能力を獲得した.これに対して, 3歳11ヶ月より訓練を開始した症例N.Y.は, 両耳75dB程度の残聴を有しながら, 就学時には重篤な音声言語能力と読み書き能力の遅滞を生じた.2.これは次のことを示唆していた.1)2症例のように聴覚障害と学習障害の両方をもった症例に対しては, 聴覚障害に対する訓練の適期(0~2歳頃まで)と中枢神経系の機能の発達促進訓練の適期(3~6歳頃まで)を逃さずに段階をふんで訓練を行うことが重要である.2)その指導が適切であれば, 聴覚障害が重度でも正常な言語能力(音声言語ならびに読み書き能力, 以下同じ)を獲得できる.反対にその指導に問題があると, かなりの残聴を有していても言語能力は遅滞する.3)重度聴覚障害児に学習障害を合併した症例に対する早期言語訓練は子供を正 : 常に発達させるうえで極めて有効で, 言語治療士の役割は大きいといえた.3.森式チェックリストの臨床的意義が確認できた. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
We reported the clinical progress of case Y. T. who had profoundly hearing impairment with learning disabilities, and compared with the resembling case N. Y. Major findings were as follows : 1. Case Y. T. received speech therapy from 1 year and 2 months. Speech therapy was effective remarkably. He could acquire the normal speech ability and the reading and writing ability at entering school in spite of profoundly hearing impairment above 100dBHL. On the contrary, case N. Y. received speech therapy from 3 years and 11 months. He showed the remarkable delay of the speech ability and the reading and writing ability at entering primary school, regardless of 75dBHL. 2. Above results suggest following findings, 1) It is important for a case with hearing impairment and learning disabilities to receive adequate speech therapy about hearing impairment between 0 and 2 years and about function of central nervous system between 3 and 6 years. 2) Adequate speech therapy brings normal language abilitiy in profoundly hearing-impaired child but inadequate speech therapy brings language delay. 3) Early speech therapy has an effect remarkably on the normal development of profoundly hearing-impaired child with learning disabilities. Speech thearpist plays important role in his development. 3. Mori's check list was useful as clinical instrument. |
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌
巻 5,
号 1,
p. 121-134,
発行日 1995
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |