WEKO3
アイテム
<原著>難聴児の発話音素の獲得過程についての横断的研究
https://doi.org/10.15112/00012113
https://doi.org/10.15112/0001211387cf5c31-f45b-4433-92e6-25371ca4c960
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1992-01-01 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | <原著>難聴児の発話音素の獲得過程についての横断的研究 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | children with hearing impairment | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | phoneme pronunciation | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | place of articulation | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | manner of articulation | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | intelligibility | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15112/00012113 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
ページ属性 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | A Cross-sectional Study for the Process of Acquisition of Phoneme Pronunciation by Children with Hearing Impairment | |||||||||
論文名よみ | ||||||||||
その他のタイトル | ナンチョウジ ノ ハツワ オンソ ノ カクトク カテイ ニツイテノ オウダンテキ ケンキュウ | |||||||||
著者名(日) |
濱田, 豊彦
× 濱田, 豊彦
× 森, 寿子
|
|||||||||
著者別名 | ||||||||||
姓名 | Hamada, Toyohiko | |||||||||
著者別名 | ||||||||||
姓名 | Mori, Toshiko | |||||||||
著者所属(日) | ||||||||||
川崎医科大学附属川崎病院耳鼻咽喉科 | ||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||
川崎医療福祉大学医療技術学部感覚矯正学科 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Department of Otolaryngology, Kawasaki Hospital | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Department of Sensory Science, Faculty of Medical Professions, Kawasaki University of Medical Welfare | ||||||||||
抄録(日) | ||||||||||
難聴児が音素を明瞭に発音できるようになる過程を聾学校の小学部から高等部までの142例を対象に横断的に調査した。各難聴児に日本語100音節をランダムに発音させ,磁気テープに録音した。そして健聴者3名で各音素の明瞭度を評価した。その結果以下の知見が得られた。1.難聴児の発話音素の獲得は就学年齢以降も継続する。2.有声音の方が無声音よりも獲得が早い。3.構音運動が視覚的・触覚的に捕らえやすい音素が早期に獲得される。4.ひとつの音素の獲得は,同一構音点をもつ他の音素獲得を促す。 | ||||||||||
抄録(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
This study investigated the process by which children with hearing impairment pronounce phonemes correctly, by means of a test of one hundred and forty-two children in schools for the deaf, from primary-schoolclasses to high-schoolclasses. The children with hearing impairment pronounced one hundred Japanese phonemes at random. The phonemes were recorded by magnetic tape, and three normal hearing adults evaluated the intelligibility. Major findings were as follows 1. The acquisition of phoneme pronunciation by children with hearing impairment continues after school age. 2. Voiced sounds are acquired earlier than voiceless sounds. 3. When the movement of articulation is caught by the visual and by the tactile, the phoneme is acquired earlier. 4. The acquisition of one phoneme prompts one to acquire another phoneme which has the same place of articulation. | ||||||||||
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌 巻 2, 号 2, p. 127-134, 発行日 1992 |
|||||||||
公開者 | ||||||||||
出版者 | 川崎医療福祉学会 | |||||||||
その他(別言語)の雑誌名 | ||||||||||
Kawasaki medical welfare journal | ||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN10375470 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 0917-4605 |