WEKO3
アイテム
<原著>微細脳機能障害を合併した聴覚障害児1例の13年の臨床経過
https://doi.org/10.15112/00012110
https://doi.org/10.15112/00012110f7a3414c-4a57-4888-8ae3-755d70a7fd57
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1992-01-01 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | <原著>微細脳機能障害を合併した聴覚障害児1例の13年の臨床経過 | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | MBD | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | hearing handicap | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | formation mechanism of information transmission circuit | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | speech therapy program | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | speech therapy method | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
ID登録 | ||||||||
ID登録 | 10.15112/00012110 | |||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||
ページ属性 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | Clinical Progress for 13 Years in a Hearing Handicapped Child with Minimal Brain Dysfunction | |||||||
論文名よみ | ||||||||
その他のタイトル | ビサイ ノウ キノウ ショウガイ オ ガッペイ シタ チョウカク ショウガイジ 1レイ ノ 13ネン ノ リンショウ ケイカ | |||||||
著者名(日) |
森, 寿子
× 森, 寿子
|
|||||||
著者別名 | ||||||||
姓名 | Mori, Toshiko | |||||||
著者所属(日) | ||||||||
川崎医療福祉大学医療技術学部感覚矯正学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Sensory Science, Faculty of Medical Professions, Kawasaki University of Medical Welfare | ||||||||
抄録(日) | ||||||||
MBDを合併した聴覚障害児1例の13年間の臨床経過をまとめ,重複障害児の言語指導法確立のための一助とした。1.3歳11ヵ月の初診時には,行動・視知覚認知機能・運動機能・スピーチの機能・読み書き力すべてに問題があった。2.16歳10ヵ月時には,行動・視知覚認知機能・運動機能の各異常はすべて改善し,スピーチの機能と読み書き力の遅滞のみが残った。総合した言語能力はほぼ9歳レベルであった。3.このような著しい言語遅滞を生じた原因として,MBDによって3歳頃までに言語学習のための情報伝達回路網の形成がなされなかったことが考えられた。4.注意の集中・図形等の正しい認知・180.の追視等は言語学習(スピーチ・文字とも)の基本となる能力であり,その訓練を3歳頃までに十分行う必要があった。その上で,言語能力をいかにして伸ばすかが言語訓練の最終目標とされねばならなかった。 | ||||||||
抄録(英) | ||||||||
en | ||||||||
To establish a speech therapy method for multiple-handicapped children, this article shows a summary of clinical progress for 13 years in a hearing handicapped child with minimal brain dysfunction (ab. MBD). 1. He showed the abnormalities on behavior, visual recognition, motor skill, speech ability and reading comprehension ability at 3 years and 11 months. 2. At 16 years and 10 months, the abnormalities on behavior, visual recognition and motor skill disappeared. Only speech ability and reading comprehension ability were retarded. The level of total language ability was almost at age 9. 3. The cause of such a remarkable language retardation seems to be the following. Namely, MBD brought incompletion of the information transmission circuit for language learning at age 3. As a result, it caused remarkable language retardation. 4. Concentration, correct recognition of figures and following fixation until 180 degrees are fundamental abilities for language learning. It is necessary to train the above abilities sufficiently until the age of 3. Moreover, the final goal of speech therapy is todevelop the language ability maximally. | ||||||||
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌 巻 2, 号 2, p. 97-107, 発行日 1992 |
|||||||
公開者 | ||||||||
出版者 | 川崎医療福祉学会 | |||||||
その他(別言語)の雑誌名 | ||||||||
Kawasaki medical welfare journal | ||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10375470 | |||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 0917-4605 |