WEKO3
アイテム
<原著>補聴域値(AHT) と重度聴覚障害児の発話の明瞭性の関係
https://doi.org/10.15112/00012086
https://doi.org/10.15112/000120866dc08dc0-4ef1-4e54-a17e-058120dd6643
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1992-01-01 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | <原著>補聴域値(AHT) と重度聴覚障害児の発話の明瞭性の関係 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | aided hearing threshold (AHT) | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | hearing aid | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | auditory activity | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | profoundly hearing-impaired children | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | speech intelligibility | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15112/00012086 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
ページ属性 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | Correlation of Aided Hearing Threshold (AHT) and Speech Intelligibility in Profoundly Hearing-Impaired Children | |||||||||
論文名よみ | ||||||||||
その他のタイトル | ホチョウ イキチ (AHT) ト ジュウド チョウカク ショウガイジ ノ ハツワ ノ メイリョウセイ ノ カンケイ | |||||||||
著者名(日) |
濱田, 豊彦
× 濱田, 豊彦
× 森, 寿子
|
|||||||||
著者別名 | ||||||||||
姓名 | Hamada, Toyohiko | |||||||||
著者別名 | ||||||||||
姓名 | Mori, Toshiko | |||||||||
著者所属(日) | ||||||||||
川崎医科大学附属川崎病院耳鼻咽喉科 | ||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||
川崎医療福祉大学医療技術学部感覚矯正学科 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Department of Otolaryngology, Kawasaki Hospital | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Department of Sensory Science, Faculty of Medical Professions, Kawasaki University of Medical Welfare | ||||||||||
抄録(日) | ||||||||||
本研究では重度聴覚障害児の発話の明瞭性と聴覚的フィードバック(裸耳聴力, 補聴域値, 語音聴取能力)の関係について検討を行った.聾学校及び難聴学級に在籍する40例の難聴児に対し, 日本語単音節/単語の発話検査とスピーカ法での聴力検査及び語音聴取検査を実施した.主な知見は以下の通りであった. 1.裸耳聴力(特に250Hz)は発話の明瞭性に大きくかかわっていた. 2.裸耳聴力に比べて補聴域値と発話の明瞭性には明確な相関関係がなかった. 3.聴覚活用の程度(語音聴取能力)と発話の明瞭性との間に有意な相関があった. このことより「平均補聴域値を60dBSPL以下に保つこと」が明瞭な発話を得るための必要条件と考えられた. 4.単音節発話明瞭度を30%以上に向上させることが難聴児の音声によるコミュニケーションを円滑にさせるための一つの目安になった. | ||||||||||
抄録(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
This study investigated correlations between speech intelligibility and hearing feedback (hearing level, aided hearing threshold and phoneme recognition ability) of phofoundly hearing-impaired children. Forty subjects who were in schools for the deaf or in classes for the hard-of-hearing took Japanese monosyllable/word speech tests and phoneme recongnition tests with free field audiometory. Major findings were as follows : 1 . Hearing level (specially 250 Hz) had considerable influence speech intelligibility. 2 . Aided hearing threshold (AHT) had a less clear influence than hearing level upon speech intelligibility. 3 . "Being below 60 dBSPL of mean AHT", which was the condition needed to develop auditory activities of profoundly hearing-impaired children, was a very important factor to speak intelligibly. Auditory activity had a significant correlation upon speech intelligibility.4 . Improvement on monosyllabic speech intelligibility to more than 30% was one of the aims to acquire aural communication ability for hearing impaired-children. | ||||||||||
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌 巻 2, 号 1, p. 191-197, 発行日 1992 |
|||||||||
公開者 | ||||||||||
出版者 | 川崎医療福祉学会 | |||||||||
その他(別言語)の雑誌名 | ||||||||||
Kawasaki medical welfare journal | ||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN10375470 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 0917-4605 |