Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
1992-01-01 |
タイトル |
|
|
タイトル |
<原著>重度失語症者に対するジェスチャー訓練の適用 : 全失語の1例とブローカ失語の2例との比較検討 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
severe aphasia |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
gesture training |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
applicable condition |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/00012085 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
The Adaptation of Gesture Training for Severe Aphasic Patients : A Comparative Study of One Global and Two Broca Aphasic Patients |
論文名よみ |
|
|
その他のタイトル |
ジュウド シツゴショウシャ ニ タイスル ジェスチャー クンレン ノ テキヨウ ゼンシツゴ ノ 1レイ ト ブローカ シツゴ ノ 2レイ トノ ヒカク ケントウ |
著者名(日) |
藤野, 博
森, 寿子
寺尾, 章
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Fujino, Hiroshi |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Mori, Toshiko |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Terao, Akira |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医科大学附属川崎病院耳鼻咽喉科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部感覚矯正学科 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部感覚矯正学科・川崎医科大学神経内科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Otolaryngology, Kawasaki Hospital |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Sensory Science, Faculty of Medical Professions, Kawasaki University of Medical Welfare |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Sensory Science, Faculty of Medical Professions, Kawasaki University of Medical Welfare ・ Department of Neurology, Kawasaki Medical School |
抄録(日) |
|
|
|
全失語の1例と重度ブローカ失語の2例に対するジェスチャー訓練の結果から, 重度失語症者に対するジェスチャー訓練の適用の条件について考察した.ブローカ失語の2例は観念運動失行を伴っていたのに対し, 全失語の1例は観念運動失行と観念失行の合併が疑われた.いずれの症例も訓練前にはスピーチのみならずジェスチャーによる意思伝達も不能であった.動作絵およびジェスチャーで表すという課題を一定期間行った結果, 全失語の症例はいくつかの動作は可能となったが成績に伸びが見られず, 実用的なジェスチャーは獲得されなかった.これに対し, ブローカ失語の2症例はいずれの課題でもコンスタントな成績の向上が見られたうえ動作の質的な変化も現れ, 実用的なジェスチャー能力が獲得された.このことよりジェスチャー訓練で効果を上げるためにはジェスチャー障害が観念運動失行のみに由来する問題であることと, 言語理解力および動作性知能が一定レベル以上に保持されていることが必要であることが示唆された. |
抄録(英) |
|
|
|
en |
|
|
The gesture training process of one global and two Broca aphasic patients was reported, and factors of aquisition of gesture perfomance were discussed. One global aphasic patient was suspected to be accompanied with ideational and ideomotor apraxia. Two Broca aphasic patients were accompanied with ideomotor apraxia. All cases did not have communicative ability of both speech and gesture before training. The task required describing action or object pictures by gesture. Such task was undertaken for each patient for several months. The global aphasic patient showed only limited improvement reaching plateau state immediately and could not acquire pragmatic gesture ability. Contrarily two Broca aphasic patients showed improvement continuously and acquired pragmatic gesture ability. It was suggested that gesture training can be effective when gesture disturbance results from only ideomotor apraxia, and the ability of verbal recognition and performance IQ is kept on a certain level. |
書誌情報 |
川崎医療福祉学会誌
巻 2,
号 1,
p. 183-189,
発行日 1992
|
公開者 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
その他(別言語)の雑誌名 |
|
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |