ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 川崎医療福祉学会誌
  2. Vol.34
  3. No.2

精神看護学実習における技術到達度チェックリスト活用と学習効果

https://doi.org/10.15112/0002000371
https://doi.org/10.15112/0002000371
dde4138b-713e-4cf4-bda7-1c692f59c12d
名前 / ファイル ライセンス アクション
21_坂本年生.pdf PDF (652 KB)
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-06-14
タイトル
タイトル 精神看護学実習における技術到達度チェックリスト活用と学習効果
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 psychiatric nursing practice
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 skill achievement checklist
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 interpersonal relationship techniques
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15112/0002000371
ID登録タイプ JaLC
item_1_description_1
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
item_1_alternative_title_20
その他のタイトル Use of the Skill Achievement Checklist in Psychiatric Nursing Practice and Learning Effectiveness
言語 en
著者名(日) 坂本, 年生

× 坂本, 年生

ja 坂本, 年生

Search repository
石田, 実知子

× 石田, 実知子

ja 石田, 実知子

Search repository
著者別名
姓名 SAKAMOTO, Toshio
言語 en
著者別名
姓名 ISHIDA, Michiko
言語 en
著者所属(日)
ja
梅花女子大学看護保健学部看護学科
著者所属(日)
ja
川崎医療福祉大学保健看護学部保健看護学科
item_1_textarea_11
ja
看護基礎教育においては対人関係上のコミュニケーション能力育成が重要であり,技術を積み重ねていくための礎となっている.学修目標達成のために,臨地実習での技術経験の到達度を相互に評価できる看護技術経験録が作成され,技術到達度の指標として活用されている.対人関係技法に着目したチェックリストの活用により学習効果を測ることは精神科看護基礎教育の質の向上に有用である.本稿では,精神看護学実習における具体的な対人関係技法に力点を置いた看護技術到達度チェックリストを活用,学修成果を評価した結果を報告する.今回,精神看護学実習を履修した看護学生125名を対象に,実習前後に技術経験の程度を主観的に評価する4段階の回答を選択,送信できるWeb 調査を実施した.そして,実習前後の78項目から構成される精神看護学実習における技術到達度チェックリストの技術経験の程度に関する各得点を算出し,大項目および小項目について実習前後の差を分析した.その結果,精神看護学実習を終えた看護学生は,ほとんどの技術経験項目で有意に得点が上昇していた.特に対人関係技法を具体的にチェックリスト項目に記載した点は小項目すべてにおいて経験できていた.また,持効性注射剤など与薬や症状の管理技術,また精神保健福祉法に基づく処遇や安全管理の項目といった精神科領域特有の技術経験の項目で有意に上昇していた.一方で,食事,排泄や清潔のセルフケア援助に関わる項目については実習前と経験の程度があまり変わらなかった.精神科看護技術としての対人関係技法の設問項目について,具体的に表現する工夫を行った点は,有効な学習支援として一定の効果があったと示唆された.
item_1_textarea_12
en
In basic nursing education, the development of interpersonal communication skills is important and is the basis for the accumulation of skills. This study utilizes the Nursing Skills Achievement Checklist, which focuses on interpersonal skills, to identify nursing students’ subjective experience of nursing skills. The results of the evaluation of learning outcomes are also reported. The survey was administered to 125 nursing students who had experienced practical training in psychiatric nursing. Data on four levels of subjective evaluation of the degree of experience were obtained on the web-based survey before and after the practical training. Then, each score on the degree of technical experience, consisting of 78 items, was calculated, and the differences before and after practice were analyzed for the major and minor items. The results showed that nursing students who completed the psychiatric nursing practice significantly increased their scores on most of the technical experience items. In particular, all of the interpersonal skills subitems were experienced. In addition, items specific to psychiatric nursing, such as medication, symptom management, and safety management, increased significantly. On the other hand, experience with items related to self-care assistance, such as eating, toileting, and cleanliness, did not change significantly from the before the practical training. These results suggest that the use of specific expressions in questions related to interpersonal relationship skills as psychiatric nursing skills is effective in supporting effective learning.
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 教育・実践研究
言語 ja
bibliographic_information ja : 川崎医療福祉学会誌

巻 34, 号 2, p. 339-348, 発行日 2025
item_1_publisher_23
出版者 川崎医療福祉学会
言語 ja
item_1_text_22
en
Kawasaki medical welfare journal
item_1_source_id_13
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10375470
item_1_source_id_19
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0917-4605
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-06-14 02:39:02.530652
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3