WEKO3
アイテム
精神看護学実習における技術到達度チェックリスト活用と学習効果
https://doi.org/10.15112/0002000371
https://doi.org/10.15112/0002000371dde4138b-713e-4cf4-bda7-1c692f59c12d
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-06-14 | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | 精神看護学実習における技術到達度チェックリスト活用と学習効果 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 言語 | ||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | psychiatric nursing practice | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | skill achievement checklist | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | interpersonal relationship techniques | |||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
| ID登録 | ||||||||||
| ID登録 | 10.15112/0002000371 | |||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
| item_1_description_1 | ||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||
| 内容記述 | P(論文) | |||||||||
| item_1_alternative_title_20 | ||||||||||
| その他のタイトル | Use of the Skill Achievement Checklist in Psychiatric Nursing Practice and Learning Effectiveness | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 著者名(日) |
坂本, 年生
× 坂本, 年生
× 石田, 実知子
|
|||||||||
| 著者別名 | ||||||||||
| 姓名 | SAKAMOTO, Toshio | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 著者別名 | ||||||||||
| 姓名 | ISHIDA, Michiko | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 著者所属(日) | ||||||||||
| ja | ||||||||||
| 梅花女子大学看護保健学部看護学科 | ||||||||||
| 著者所属(日) | ||||||||||
| ja | ||||||||||
| 川崎医療福祉大学保健看護学部保健看護学科 | ||||||||||
| item_1_textarea_11 | ||||||||||
| ja | ||||||||||
| 看護基礎教育においては対人関係上のコミュニケーション能力育成が重要であり,技術を積み重ねていくための礎となっている.学修目標達成のために,臨地実習での技術経験の到達度を相互に評価できる看護技術経験録が作成され,技術到達度の指標として活用されている.対人関係技法に着目したチェックリストの活用により学習効果を測ることは精神科看護基礎教育の質の向上に有用である.本稿では,精神看護学実習における具体的な対人関係技法に力点を置いた看護技術到達度チェックリストを活用,学修成果を評価した結果を報告する.今回,精神看護学実習を履修した看護学生125名を対象に,実習前後に技術経験の程度を主観的に評価する4段階の回答を選択,送信できるWeb 調査を実施した.そして,実習前後の78項目から構成される精神看護学実習における技術到達度チェックリストの技術経験の程度に関する各得点を算出し,大項目および小項目について実習前後の差を分析した.その結果,精神看護学実習を終えた看護学生は,ほとんどの技術経験項目で有意に得点が上昇していた.特に対人関係技法を具体的にチェックリスト項目に記載した点は小項目すべてにおいて経験できていた.また,持効性注射剤など与薬や症状の管理技術,また精神保健福祉法に基づく処遇や安全管理の項目といった精神科領域特有の技術経験の項目で有意に上昇していた.一方で,食事,排泄や清潔のセルフケア援助に関わる項目については実習前と経験の程度があまり変わらなかった.精神科看護技術としての対人関係技法の設問項目について,具体的に表現する工夫を行った点は,有効な学習支援として一定の効果があったと示唆された. | ||||||||||
| item_1_textarea_12 | ||||||||||
| en | ||||||||||
| In basic nursing education, the development of interpersonal communication skills is important and is the basis for the accumulation of skills. This study utilizes the Nursing Skills Achievement Checklist, which focuses on interpersonal skills, to identify nursing students’ subjective experience of nursing skills. The results of the evaluation of learning outcomes are also reported. The survey was administered to 125 nursing students who had experienced practical training in psychiatric nursing. Data on four levels of subjective evaluation of the degree of experience were obtained on the web-based survey before and after the practical training. Then, each score on the degree of technical experience, consisting of 78 items, was calculated, and the differences before and after practice were analyzed for the major and minor items. The results showed that nursing students who completed the psychiatric nursing practice significantly increased their scores on most of the technical experience items. In particular, all of the interpersonal skills subitems were experienced. In addition, items specific to psychiatric nursing, such as medication, symptom management, and safety management, increased significantly. On the other hand, experience with items related to self-care assistance, such as eating, toileting, and cleanliness, did not change significantly from the before the practical training. These results suggest that the use of specific expressions in questions related to interpersonal relationship skills as psychiatric nursing skills is effective in supporting effective learning. | ||||||||||
| 記事種別(日) | ||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||
| 内容記述 | 教育・実践研究 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| bibliographic_information |
ja : 川崎医療福祉学会誌 巻 34, 号 2, p. 339-348, 発行日 2025 |
|||||||||
| item_1_publisher_23 | ||||||||||
| 出版者 | 川崎医療福祉学会 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| item_1_text_22 | ||||||||||
| en | ||||||||||
| Kawasaki medical welfare journal | ||||||||||
| item_1_source_id_13 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
| 収録物識別子 | AN10375470 | |||||||||
| item_1_source_id_19 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
| 収録物識別子 | 0917-4605 | |||||||||