| Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
| 公開日 |
2025-06-11 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
練習中における指導者の声かけがジュニア選手に及ぼす 心理的影響“女子バスケットボール選手を対象として” |
|
言語 |
ja |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
junior athletes |
| キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
coach feedback |
| キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
basketball |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
| ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/0002000363 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
| item_1_description_1 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
| item_1_alternative_title_20 |
|
|
その他のタイトル |
The Psychological Effects of Coach Feedback on Junior Athletes during Practice: A Study of Female Basketball Players |
|
言語 |
en |
| 著者名(日) |
堀家, 弥姫
門利, 知美
田島, 誠
|
| 著者別名 |
|
|
|
姓名 |
HORIKE, Miki |
|
|
言語 |
en |
| 著者別名 |
|
|
|
姓名 |
MONRI, Tomomi |
|
|
言語 |
en |
| 著者別名 |
|
|
|
姓名 |
TAJIMA, Makoto |
|
|
言語 |
en |
| 著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
広島大学付属福山中・高等学校 |
| 著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
| 著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科 |
| item_1_textarea_11 |
|
|
|
ja |
|
|
今日スポーツにおけるコーチングは多様な競技者やチームを対象に行われており,専門の教育課程を経ているか否か,資格の有無,自身の競技歴,コーチングの経歴などもコーチによって様々である.そのため,指導者が指導に必要な知識・技能を十分に習得できていない場合もあり,不適切なコミュニケーションをとってしまっているとの報告も挙げられている.そこで,本研究では,指導者がジュニアバスケットボール選手にどのような声かけ(ポジティブとネガティブ)を行うことで,どのような心理的影響及びパフォーマンスへの影響があるのかについて調査することを目的とした.調査により,ポジティブ声かけは選手に良い影響を及ぼすのはもちろんであるが,信頼関係が構築されていればネガティブな声かけであってもパフォーマンスは向上し,心理的にもポジティブな影響を与えることが明らかとなった.しかし,人格否定を含むネガティブな声かけは選手に良い影響を与えないためミスの指摘といったネガティブな声かけが望ましい.さらに,今後の課題として選手の性格特性を調査し選手に合わせた声かけを調査することが望ましいと窺えた. |
| item_1_textarea_12 |
|
|
|
en |
|
|
Coaching in sports today is aimed at a diverse range of athletes and teams, with coaches varying in factors such as whether they have undergone specialized training programs, possess qualifications, their own athletic backgrounds, and coaching experiences. Consequently, reports indicate that some coaches may lack the necessary knowledge and skills for effective coaching, resulting in inappropriate communication practices. Therefore, this study aims to investigate the psychological and performance effects of the types of verbal encouragement (both positive and negative) coaches employ with junior basketball players. The investigation revealed that while positive encouragement has positive effects on players, performance can improve even with negative encouragement if a foundation of trust is established, leading to positive psychological impacts as well. However, negative words containing personal criticism don’t yield favorable results, making constructive criticism more desirable. Additionally, it was suggested that future research should explore players’ personality traits to tailor verbal messages accordingly. |
| 記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
原著 |
|
言語 |
ja |
| bibliographic_information |
ja : 川崎医療福祉学会誌
巻 34,
号 2,
p. 267-277,
発行日 2025
|
| item_1_publisher_23 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
|
言語 |
ja |
| item_1_text_22 |
|
|
|
en |
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
| item_1_source_id_13 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
| item_1_source_id_19 |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |