WEKO3
アイテム
教師力と学校力を高める教職員研修 ―「教員育成指標」の分析からの視座―
https://doi.org/10.15112/0002000344
https://doi.org/10.15112/0002000344f468db37-c02b-4993-8a92-77d37e6f13ba
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-06-05 | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | 教師力と学校力を高める教職員研修 ―「教員育成指標」の分析からの視座― | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 言語 | ||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | teacher training | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | teachers’ and schools’ capabilities | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | “Teacher Development Indicators” | |||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
| ID登録 | ||||||||||
| ID登録 | 10.15112/0002000344 | |||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
| item_1_description_1 | ||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||
| 内容記述 | P(論文) | |||||||||
| item_1_alternative_title_20 | ||||||||||
| その他のタイトル | Teacher Training to Enhance Teachers’ and Schools’ Capabilities: Perspectives from the Analysis of“ Teacher Development Indicators” | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 著者名(日) |
田中, 真秀
× 田中, 真秀
× 佐久間, 邦友
|
|||||||||
| 著者別名 | ||||||||||
| 姓名 | TANAKA, Maho | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 著者別名 | ||||||||||
| 姓名 | SAKUMA, Kunitomo | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 著者所属(日) | ||||||||||
| ja | ||||||||||
| 大阪教育大学総合教育系 | ||||||||||
| 著者所属(日) | ||||||||||
| ja | ||||||||||
| 日本大学文理学部 | ||||||||||
| 著者所属(英) | ||||||||||
| en | ||||||||||
| OSAKA KYOIKU UNIVERSITY | ||||||||||
| item_1_textarea_11 | ||||||||||
| ja | ||||||||||
| 本論は,学校の教師力と学校力を高める方策を「教員育成指標」に基づく教員研修に焦点を当て検討を行うことにより,各自治体がどのような計画をしているのかという点を明らかにし,今後の教員研修への示唆を与えることを目的としている.「教師力」の視点における教員研修は,初任者や経験年数があがるにしたがったステージ毎の研修内容がある一方で,教員自身の専門性や課題に応じた,また最新の教職力量や資質能力を高める研修が企図されていた.一方で,「学校力」に関わる指標としては,各ステージにおいて,学校力を高めるために教師個々の力を高めて学校に関わるという視点から,教師個々の力を結集させて学校力を高めるといったマネジメントの視点が,ステージがあがるにつれ意識されていることが確認できた. | ||||||||||
| item_1_textarea_12 | ||||||||||
| en | ||||||||||
| The purpose of this paper is to clarify what kind of plans each local government is making and to provide suggestions for future teacher training by examining measures to enhance teachers’ and schools’ capabilities, focusing on teacher training based on the “Teacher Development Index”. Teacher training from the perspective of “teacher capabilities” was intended to be based on the number of years of experience. In addition, it was intended to provide training to enhance the latest teaching competencies, qualifications, and abilities according to the teachers’ own expertise and issues. On the other hand, in terms of the index of“ school ability,” when the number of years of experience is small, the viewpoint was that the individual teachers would improve their abilities and get involved in the school. As the years of experience passed, I became aware of the perspective of management to enhance the strength of the school by bringing together the strengths of individual teachers. | ||||||||||
| 記事種別(日) | ||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||
| 内容記述 | 資料 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| bibliographic_information |
ja : 川崎医療福祉学会誌 巻 34, 号 1, p. 125-134, 発行日 2024 |
|||||||||
| item_1_publisher_23 | ||||||||||
| 出版者 | 川崎医療福祉学会 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| item_1_text_22 | ||||||||||
| en | ||||||||||
| Kawasaki medical welfare journal | ||||||||||
| item_1_source_id_13 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
| 収録物識別子 | AN10375470 | |||||||||
| item_1_source_id_19 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
| 収録物識別子 | 0917-4605 | |||||||||