ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 川崎医療福祉学会誌
  2. Vol.34
  3. No.1

養護教諭の学校危機管理への位置づけの実態と課題

https://doi.org/10.15112/0002000343
https://doi.org/10.15112/0002000343
a09f2923-f8c9-4194-b68f-48adb0e6b8df
名前 / ファイル ライセンス アクション
13_難波知子.pdf PDF (1.6 MB)
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-06-05
タイトル
タイトル 養護教諭の学校危機管理への位置づけの実態と課題
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 school crisis management
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 YOGO teachers
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 school health crises
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15112/0002000343
ID登録タイプ JaLC
item_1_description_1
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
item_1_alternative_title_20
その他のタイトル The Actual Situation and Issues of the Position of YOGO Teachers Working in School Crisis Management
言語 en
著者名(日) 難波, 知子

× 難波, 知子

ja 難波, 知子

Search repository
著者別名
姓名 NAMBA, Tomoko
言語 en
著者所属(日)
ja
川崎医療福祉大学医療技術学部健康体育学科
著者所属(英)
en
Department of Health and Sport Science Faculty of Health Science and Technology Kawasaki University of Medical Welfare
item_1_textarea_11
ja
本研究の目的は,従来の学校安全の中核を担ってきた養護教諭の危機管理への位置づけの実態と課題を明らかにすることである.2022年5-6月,A 県の高等学校の養護教諭121人に対して質問紙調査を実施した(回収率46.2%).その結果,学校危機管理における養護教諭に対する役割期待は,「強く感じる・感じる」群が46人(82.1%),「あまり感じない・感じない」群が10人(17.9%)であった.勤務校の学校危機管理マニュアルに関しては,「作成に関わったことが有る」が15人(26.8%),「養護教諭の役割が明記されている」が37人(66.1%),「学校保健の危機管理に関する項目が含まれている」が32人(57.1%)であった.マニュアルに学校保健の危機管理項目を含めるべきかについては,「強く思う・思う」が43人(76.8%)おり,その理由として「保健分野の危機管理を全教職員で認識して迅速に対応する」,「感染症を災害級の学校危機として捉えなおす」必要性が抽出された.学校危機管理における養護教諭の位置づけを明確にするためには,学校保健上の危機を「健康危機」として概念化し,共有される必要があると考える.
item_1_textarea_12
en
The purpose of this study was to clarify the current status and challenges of the role of YOGO teachers in crisis management, who have traditionally played a central role in school safety. In May-June 2022, a questionnaire survey was conducted among 121 high school YOGO teachers in Prefecture A (response rate 46.2%). As a result, regarding their role expectations for YOGO teachers in school crisis management, 46 people (82.1%) answered they felt “strongly” about it, and 10 people (17.9%) answered they felt“ not so strongly” about it. Regarding the school crisis management manual at the school where they work, 15 people (26.8%) answered they had been involved in creating it, 37 people (66.1%) answered it clearly specified the role of YOGO teachers, and 32 people (57.1%) answered that it includes items related to school health crisis management. Regarding the question of whether school health crisis management items should be included in the manual, 43 people (76.8%) answered they “strongly agree/agree”, and the reason for this was“ all teachers should be aware of crisis management in the health field and respond quickly” and the need to“ reconsider infectious diseases as a disaster-level school crisis.” In order to clarify the role of YOGO teachers in school crisis management, we believe that school health crises need to be conceptualized and shared as “health crises.”
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 資料
言語 ja
bibliographic_information ja : 川崎医療福祉学会誌

巻 34, 号 1, p. 115-123, 発行日 2024
item_1_publisher_23
出版者 川崎医療福祉学会
言語 ja
item_1_text_22
en
Kawasaki medical welfare journal
item_1_source_id_13
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10375470
item_1_source_id_19
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0917-4605
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-06-05 05:59:38.536312
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3