| Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
| 公開日 |
2025-06-05 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
口唇口蓋裂児の病気の捉えと影響要因 |
|
言語 |
ja |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
cleft lip and/or palate |
| キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
awareness of the disease |
| キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
influencing factors |
| キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
children |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
| ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15112/0002000338 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
| item_1_description_1 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
| item_1_alternative_title_20 |
|
|
その他のタイトル |
Awareness of the Condition and Influencing Factors of Children with Cleft Lip and/or Palate |
|
言語 |
en |
| 著者名(日) |
中新, 美保子
井上, 清香
松田, 美鈴
香西, 早苗
三村, 邦子
|
| 著者別名 |
|
|
|
姓名 |
NAKANII, Mihoko |
|
|
言語 |
en |
| 著者別名 |
|
|
|
姓名 |
INOUE, Kiyoka |
|
|
言語 |
en |
| 著者別名 |
|
|
|
姓名 |
MATUDA, Misuzu |
|
|
言語 |
en |
| 著者別名 |
|
|
|
姓名 |
KOZAI, Sanae |
|
|
言語 |
en |
| 著者別名 |
|
|
|
姓名 |
MIMURA, Kuniko |
|
|
言語 |
en |
| 著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療福祉大学保健看護学部保健看護学科 |
| 著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療福祉大学保健看護学部保健看護学科 |
| 著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療福祉大学保健看護学部保健看護学科 |
| 著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療福祉大学保健看護学部保健看護学科 |
| 著者所属(日) |
|
|
|
ja |
|
|
川崎医療福祉大学リハビリテーション学部言語聴覚療法学科 |
| item_1_textarea_11 |
|
|
|
ja |
|
|
本研究の目的は,口唇口蓋裂の子どもの病気への捉えと影響要因を明らかにし,子どもが病気に向き合うための医療者の支援について検討することである.16組の子どもと保護者を対象に,経年的に3回の半構成的面接を行い,質的帰納的に分析した. データ収集期間は2017年9月〜2022年8月であった.結果,幼稚園から高等学校・大学までの各学校種においての病気の捉えは,何度もの病気説明や様々な体験から病気を受け止めて自分に自信を持てたとする肯定的な捉えが抽出された.一方で,未だに病気を受け入れられない気持ちや遺伝に対する不安が語られ,成長しても否定的な捉えが存在していることも明らかになった.影響要因は,各学校種とも病気説明,友達からの陰口や問いかけ,学校での問題,家族の支援や家族間のトラブルであった.子どもの成長に合わせた病気説明プログラムの開発や遺伝を含めた正確な情報を,集中的な治療が終わる18歳までに提供できる仕組み作りが必要である. |
| item_1_textarea_12 |
|
|
|
en |
|
|
The purpose of this study was to determine the perceptions of children with cleft lip and/or palate and the factors that influence their condition, and to examine the support of health care providers in helping children face their condition. Three semi-structured interviews were conducted with 16 pairs of children and their parents over time and analyzed qualitatively inductively. The collection period was from September 2017 to August 2022. Results showed that positive awareness of the condition (in each school type from kindergarten to high school and college) were extracted, in which the children accepted the condition and gained self-confidence in themselves from numerous explanations and various experiences. On the other hand, negative awareness was still present even after the children had grown up, as they still talked about their inability to accept the condition and their fears about their heredity. Influencing factors for each school type were disease explanations, negative comments and questions from friends, problems at school, family support and family troubles. It is necessary to develop explanation programs that are tailored to the growth of the child and to create a system that can provide accurate information, including genetic information, before the age of 18, when intensive treatment is completed. |
| 記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
原著 |
|
言語 |
ja |
| bibliographic_information |
ja : 川崎医療福祉学会誌
巻 34,
号 1,
p. 67-77,
発行日 2024
|
| item_1_publisher_23 |
|
|
出版者 |
川崎医療福祉学会 |
|
言語 |
ja |
| item_1_text_22 |
|
|
|
en |
|
|
Kawasaki medical welfare journal |
| item_1_source_id_13 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10375470 |
| item_1_source_id_19 |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
0917-4605 |